tisdag 27 september 2011

Firenze Marathon 2011

Egentligen vet jag att man skall ha en ordentlig mängdträning bakom sig för att det skall vara någon idé att springa ett Marathon.

I ett marathonlopp avslöjas mer än bara vilken syreupptagning man lyckats uppnå och vilken tröskelfart man lyckats träna upp sig till att kunna hålla. Hela handen synas och det går inte att dölja månader av dålig grund.... eller?

Vi får se. Jag gör ett försök nu på kort tid. Jag har 9 veckor på mig och jag startar idag eftersom jag precis repat mig från en veckas förkylning som kom efter min tredagars tjänsteresa i Belgien.

Målsättningen är just nu satt till < 2.37.45 (nytt pers)

Egentligen var det hela inte min egen idé utan Kristian Algers som jag gratulerade till den utomordentliga tiden 1.44.13 på Lidingöloppet. Han påminde då om våra planer från i våras om att satsa på en höstmara i år igen och jag tvekade först men insåg att just en sådan resa är ju precis vad jag behöver för att motivera mig att prioritera mig själv och min träning i livet.

Sagt och gjort. Mailade arrangören idag om att jag kommer även i år.

Nu gäller det till en början att få till¨så många morgonjogg innan frukost som möjligt och att begränsa kaloriintaget något så att jag går c:s 500 - 1000 kCal back vaje dag i 4-5 veckor. Det är en rätt så jobbig manöver men jag har gjort det förrut och jag vet hur man gör. 5 kg skall tränas bort på 8 veckor. Sista veckan behöver jag ladda ;-)

Träningsmässigt satsar jag på att toppa två veckor innan maran med en 16 mila vecka och innan dess en stegring från 8 denna veckan och upp till toppveckan på 16 då.
Kvalitetspass på tisdagar och lördagar samt långpass på söndag.

Nu kör vi!

4 kommentarer:

Mattias sa...

Kul satsning. Jag tror inte alls att det är omöjligt att komma tillbaks i samma form (eller bättre) som du hade förra året på nio veckor.

Fit-Eva sa...

Lycka till! Är helt säker på att du kommer klara det :-)

Tröskelkungen sa...

> Mattias,
Grattis till en kanontid på Lidingöloppet! Imponerande.

Och tack för pepp! Vi ses kanske på Götebrogs marathon nästa helg?


>> Fit-Eva
Helt säker alltså! OK då har du höga tankar om mig eller så vet du inte riktigt hur illa dagens status är ;-)

Kör du GBG marathon?

swyzak sa...

Kämpa Robert.... blir spännande att följa...

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23