fredag 6 november 2009

Livet återvänder

Cheeses vilken flunsa jag åkte på.
Vet inte om det var grisvarianten men det var en av de värsta influensorna jag haft iallafall.

Tog mig strax över tre veckor innan jag igår för första gången sedan 11 oktober kunde köra något som liknade kvalitetsträning ingen.

Nu glömmer vi de sista 4 veckorna och blickar frammåt. Nu gäller det att stegra träningen förnuftigt och att vara medveten om vilken nivå man ligger på efter sjukdomsperioden. Jag har tappat form och gått upp c:a 3 kg i vikt så det är bara att lägga en plan för hur man först skall komma "back into shape".

Har en plan för Vinterns träning som ser ut som följer:

mån: 10 x 400m @ 74s (3.05 min/km) med 400m joggvila
Tisdag: distans
onsdag: 10 x 3 min @ 3.15 min/km (VO2 max)
Torsdag: Distans
Fredag: Distans
Lördag: Tröskelfart 3-4 x 2,5km @ 3.34 min/km
Söndag: Distans

Snittmängd: 10 mil/vecka

Lördagspasset kommer jag ofta förlänga så att det blir ent totaldistans på 25 km.

Målen för 2010 har jag också bestämt och här kommer de:

24-25 April Terräng-SM Borås M35 (8km) Mål: lagseger samt individuell medalj.
22 maj Göteborgsvaravet 21,1km Mål: <1.14
22 Augusti SM 10 000m Falun Mål: < 32.30
4 sept Stockholm halvmarathon 21,1km Mål: <1.14
25 sept Lidingöloppet 30km Mål: <1.53

12 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att du är tillbaka, det var en otrevlig sak du drog på dig, men det går nog hyfsat fort att komma tillbaks! Tur man slipper fightas mot dig i M35-klassen :)

Anna sa...

Välkommen tillbaka, det ska bli kul att läsa om dina pass igen.

Spring-Therese sa...

Gott att du är frisk igen!

Men liten fråga, inget marathonlopp nästa år? Satsar du på snabbheten och tar maror längre fram? Man blir ju segare ju äldre man blir... :)

Må gott nu!
Therese

Staffan sa...

PS, Stockholm halvmarathon går den 11 september och inte den fjärde. Vore ju trist att åka till Stockholm en helg för tidigt och ha planerat in något annat den elfte!

Stelben sa...

Hej!

Som boråsare med totalt noll koll om vad som händer i Borås är det extra överraskande och kul att läsa om vad som händer i Borås!

8km terräng den 24/4!
Då skall jag stå på startlinjen!
Jag startar också i M35 men lär knappast utgöra något hot för dig, eller någon annan heller för den delen...

Jag funderar redan på att åka dit och tjuvträna på banan. En i vår klubb, Navåsen, känner Kaill som är banchef så vi kan nog få lite "inside information"!

Du har varit sjuk ja, en redig körare tydligen.
Själv går jag bara och väntar på att träningssviten skall bytas mot fosterställning i sängen...

Du verkar ju börja lugnt efter sjukdomen i alla fall... :-)
NOT! Men det kanske är lugnt med dina mått mätt!

Ha det bra.

Tröskelkungen sa...

>>Medeldist,
Men är inte du född 71? Isåfall borde vi få något år i samma åldersgrupp? På 1500 meter kanske det är hyfsat jämt eller? Jag kunde nog fixat 4.20 - 4.30 någonstans om jag hade sprungit innan jag blev sjuk. Nu skulle det bli 4.40

Inte helt otänkbart att det blir Veteran-SM inomhus om det går på nära håll och vid lämpligt avstånd.

Du då? Veteran-SM nästa år? Vilka lopp?

>>Anna,
Ja nu börjar vi lägga grunden inför vårens lopp. Nu gäller det att bita ihop och köra mängden som behövs.

>> Super-Therese!!
2.49.02.... Shit alltså vilken Marathontid.

Har inte planerat för något maratho p g a att det brukar ta för mycket utrymme i tävlandet. Jag menar då att man inför en marathon har en speciell uppladdning och att man efter en mara måste ta det lite lugnare. På det hela taget verkar det som att en marathon tar 6 veckor i ansprå vilket gör att annat tävlande under den perioden blir lidande. Jag gillar att tävla varje eller varannan vecka så...

Får väl bli en marathon nästa år kanske. Kan ju inte nöja mig med 3.16 som pers det är ju helt klart.
Sedan tänker jag mig att jag och Lena kommer springa massor av marathonlopp är vi är sådär 50 - 60 bast och har ungar som är lite mer självgående. Åka jorden runt och springa marathon, det blir grejer det. Nåt kul skall man ju ha kvar.

Grattis till ditt kanonlopp i NY! Imponerande.


>>Staffan,
Tack du har helt klart rätt. Det är 22 september. Då är jag mer osäker på start i det loppet. 3 veckor innan Lidingöloppet hade varit perfekt 2 veckor är väl tight inpå.

Tröskelkungen sa...

>> Stelben,
Du klarar dig säkert från flunsan. Det var min tur att få nåt bara. Har ju varit frisk i 8 månader innan så man skall inte klaga.
Kul att du tänker köra TSM i Borås. Helrätt. Jag kommer vara nyfiken på information om banan och kanske kan vi träffas och jogga ett några varv på banan någon dag på våren när det närmar sig.


Jag HAR faktiskt börjat träningen lugnt. 48 km förra veckan fördelat på 4 pass och denna veckan siktar jag på att hålla mig till 65 km. Man bör nog stegra upp till 10 mil på c:a 3-4 veckor i mitt fall. Men därefter tänker jag mig att i grova drag köra som planen visade. Kan hända att jag kommer alternera måndagspasset i fart med ett Tröskelpass till istället. Det blir nog lite blandat den dagen.
10 mil för mig är väl varken hårt eller soft. Hårda veckor är 12 mil eller mer.

Anonym sa...

Nej, jag är född 70, så det blir M40 nästa år. IVSM går ju i Bollnäs 13-14/2 och för mig blir det 1500m och antingen 800 eller 3000m, inte bestämt ännu.

Dunceor sa...

Jag är lite intresserad av dina 10*3 minuter. De säger ju att det tar drygt 1½ minut att komma upp i bra puls där man faktiskt tjänar på det så vore det bättre att köra typ 6*4 minuter då du springer kortare tid men ligger i vo2max området längre.

Det är ett intressant pass i alla fall =) Och antagligen väldigt jobbigt.

Tröskelkungen sa...

Hej Dunceor

Ditt inlägg "makar sense" och är i teorin helt riktigt. 6 x 4 min i VO2 max ger 6 x 2,5 minuter = 15 minuter i VO2 max zon. 10 x 3 min ger 10 x 1,5 minuter = 15 minuter i VO2 max zon.

Av beräkningen ovan ser man att båda uppläggen i teorin skulle ge lika mycket träning i VO2 max zon.

Själv tycker jag om att variera mig och 10 x 3 minuter är bara ett exempel på VO2 max träning. I själva verket brukar jag variera veckans VO2 max pass mellan olika varianter. 6 x 4minuter är absolut ett ypperligt sätt att komponera sitt VO2 max pass. Många skulle nog hävda att det är t o m helt optimalt.
Jag påstår absolut inte att det är bättre med 10 x 3minuter för det tror jag inte.

Förra veckan blev det bara 6 x 910m med snitt på 3.22 min/km då jag var i uselt skick (långt ifrån storformen). Men om någon månad är jag nog uppe och kör 10 x 3 minuter på 3.15min/km som planerat.

Dunceor sa...

Intressant och det är en himla trevlig diskussion =)

För min del så tror jag också att jag hade föredragit 3 minuters för det är TUNGT att ligga på närma max i 4 min. Då är det nog lättare att köra 3 minuter och kanske inte så många repetitioner.

Tack för klargöring =)

Stelben sa...

Hej!

Vi kan gott samla ihop lite löpare och köra på TSM-banan i Borås till våren.
Skicka mig ett mail så håller vi kontakten och jag kan stämma av med Ymer och Navåsen så kanske vi blir ett litet gäng?
Vi har ju en gammal Hälle-löpare också så han skulle nog bli glad över att träffa lite Hälle-folk tror jag.

Jag hann knappt nämna sjukdom förrän det drog igång hos mig.
Jag TÄNKTE springa idag trots tjock hals och näsa men hejdade mig efter ett tröstande samtal med min fru.

Kan andra vara sjuka så kan väl jag det med.

Ha det bra.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23