tisdag 19 januari 2010

Jerringpriset

Ringde igår och röstade i omröstningen till jerringpriset 2010.

Jag lade min röst på Zlatan för hur trevligt det än är med en konditionsidrottare i fokus så är det ändå en mycket större bedrift att åstadkomma det som "Ibra" har gjort i fotbollsvärlden jämfört med det som Helena Johnsson gjort 2009. VM-guld och världscupseger under samma år är stort men sporten är så obetydlig i antal utövare i jämförelse med fotboll att det hela nästa blir löjligt.

Annars är hälsan på bättringsvägen för min del men vi har i familjen kommit in i en dålig trend där åtminstone 3 av 4 familjemedlemmar konstant varit sjuka de senaste 3 månaderna. Man blir frisk ett par veckor och sedan åker man dit igen och sådär har det hållit på. Har aldrig varit med om något liknande förut.

Just nu är jag sådär i startgroparna för att påbörja träning men jag försöker hålla mig ett par dagar till.

7 kommentarer:

Staffan sa...

Håller med dig vad gäller antalet utövare, dock är det svårt att jämföra spelare i lagidrott med individuella idrotter. Messi m fl gör ju Zlatan bättre i Barca än i landslaget t ex.

Sedan tror jag det spelar in (även om det inte borde) att Zlatan redan fått så många utmärkelser, och att Helena är så mycket trevligare och folkligare än vad Zlatan är.

Ska bli spännande att följa Helena J nu i Vancouver.

Anna sa...

Välkommen tillbaka, håller tummarna att det var sista sjukdomsomgången.

Anonym sa...

Håller med om att Zlatan borde ha vunnit. Det finns ingen svensk idrottare som presterar i närheten. Allt och alla inräknade.

Jag tycker vidare att det är lite paradoxalt det här med Zlatan; för att kunna verka och vara på hans nivå är det nog tyvärr omöjligt att vara (läs uppfattas) som folklig och trevlig i alla sammanhang. Att nå stjärnstatus kräver prioriteringar och ett stort ego.

Lycka till med träningen!

Mikael Eriksson sa...

Tjena Westman!

Jag "googlade" runt på löparbloggar för att hitta lite tips på träningsupplägg och så stöter man på en gammal Kvantumserien kombattant! :-) Roligt att se att du bloggar om din löparkarriär.
Det var ett tag sedan man såg dig i tävlingssammanhang, trodde faktiskt att du skulle dyka upp på Sylvesterloppet. Det var dock ingen njutningsfull löpning i 13 minus, så du missade inte så mycket.

Hoppas att vi syns på vårtävlingarna i Skatås i mars! Du får lycka till med träningen!

Ha det gött
/Mikael Eriksson

Unknown sa...

Hej Robert!
Hur går det med din löpning,Vad tror du det är som gör att du har varit så mycket sjuk.
Kan det ha blivit för mycket träning,familjeliv,tävlingar och för lite sömn.
Rent allmänt,så kanske man inte kan öka sin träning mer än 5-10% per år.Kanske detta är en faktor.
mvh Tipparn

Tröskelkungen sa...

>>Staffan,
Kan bara instämma till 100% på alla punkter ;-)

Jag har inte kollat upp några siffror men antalet utövari inom skidskytte i Sverige är antagligen inte mer än ett par tusen MAX. Troligtvis är det inte mer än 100st som verkligen elitsatsar och antagligen bara 10st som satsar så mycket att de kan säga at de gör en helhjärtad satsning.
Ändå har Sverige fått fram tre stycken skidskyttar på damsidan som dominert sporten i turordning.
Visst är det märkligt? Dessutom i sport där man misstänker att det förekommer dopade ryssar mm.
Jag tror helt enkelt att konkurrensen inte är stentuff inom skidskytte för damer. På herrsidan kan det vara lite tuffare vilket inte är så konstigt eftersom sporten har sitt ursprung i militäridrott.

Men visst skall det bli grymmekul att se på OS. Jag ser framförallt emot at se sprintåkarna som jag tror kommer kunna fixa till en medaljfest och sedan hoppas jag att de sätter samman Herrlaget i klassisk stafett så att Emil Jönsson åker fjärde sträckan och ger den där Nortugh en match på upploppet.

>> Anna,
Tack för tummhållningen,
Skall erkänna att sjukdomsperioden tagit på motivationen. Men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. bara att se til att bli frisk och sedan starta igång i lugn takt och stegra träningen. Har just nu inga mål med säsongen längre. Får ta det efter att jag kommit igång igen.

>> Runningpal,
Du har så rätt. Precis vad jag också tror. Ett exempel är, då han på volley och med vänstern skjuter in segermålet i EL Classico nu i höstas. Så respektlöst och så iskalt. Alla vi andra hade inte heller kommit på tanken at ens försöka klacka in bollen i sista minuten i den där klassika slutspelsmatchen mot italien (var det 2004?).
Hn har absolut tron på sig själv eller kanske som du säger han har mer än tro på sig själv han tänker på sig själv som för mer än andra och därför kan han också agera utöver det vanliga på planen.

>> Mikael,
Kul, Välkommen till en blogg med vanligtvis mycket löpning, träningsteorier och diverse iaktagelser men just nu har jag inte så mycket att säga eftersom jag inte larat att hålla mig frisk.
Jag var inte redo för ett tufft pass i kyla på nyårsafton. hade precis repat mig från en infektion då.
Ja blir man bara frisk så kan et absolut bli vårtävling 14 mars.

By the way, imponerande tid i kvantumserien i höstas.
Hoppas att din träning fortskrider bra.

Vi ses!

>> Tipparn
Jag tror faktiskt inte att min otur med förkylningar var tillfällig och jag tror att när jag väl blir av med den jag nu har till 100% så slipper jag vara sjuk under resten av året. Det tror jag faktiskt.
5-10% ökning av träningsdosen..... Nej det låter väl försiktigt åtminstone för mig. Så fort jag är 100% fri från infektionen så skal jag börja med 40-60km första veckan och sedan ökar jag med 10-20km per vecka tills jag är uppe på 11 mil i veckan igen.

N'batha sa...

"Pappa precis tillbaka från en 45 minuters kvällsrunda på milspåret"

Jag fnissade tyst men uthålligt (barnen sover) när jag läste detta. Jag hade skrivit likadant. Inte: "Pappa precis tillbaka från en kvällsrunda"

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23