måndag 29 november 2010

Marathona di Firenze 2.37.42

Florens marathon i slutet av november är en chansning rent vädermässigt, helt klart är det så. Kanske borde man egentligen välja ett lite säkrare alternativ om man verkligen verkligen inte vill att det skall kunna bli jävelusiskt väder. Vi fick 5-6 grader plus och regn men det öste absolut inte ner. Det regnade, men öste ner gjorde det inte och det är man såklart glad över. Så som väderförhållandena nu blev så tycker jag inte att det kan betraktas som så värst dåliga förhållanden. Det var ju minimal risk att råka ut för vätskebrist exempelvis och jag tror att jag drack ungefär 7 deciliter totalt under maran vilket är ganska lite.

Jag hade lagt upp en plan inför loppet som skulle reultera i 2.36.30 i bästa fall och isåfall med en grym avslutning.

Hamnade redan efter 2 kilometer tillsammans med Anna von Schenk som hade bra uppbackning av Lorenzi Nesi som på cykel coachade samt langade vätska till Anna. Det var grymt inspirererande för mig också eftersom det blev lite nerv i marathonloppet. Jag gjorde också så, på ren inspiration av att höra Lorenzo ropa till Anna flera gånger att hon låg "under pers" , att jag gick upp och drog några pass åt Anna då jag noterade att hon hamnade i spets i vår klunga. Rätt skönt att ha något annat att fokucera på ett tag. Dock inte helt lätt att hitta rätt fart. När man springer marathon så är man ju liksom rätt långt ifrån någon sorts naturlig tröskel. Åtminstone känns det så för mig. För mig känns marathonfarten oerhört diffus, får liksom anstränga mig för att inte hamna i "halvmarathonfart" vilket är en fart som jag finner mycket enklare och som känns naturlig för mig.

Efter 28km så splittrades vår klunga och jag kände mig väldigt pigg och hamnade som vanligt i spets men det var tre italienare som hängde på. Vågade inte fullt ut testa en fartökning vid 30km av rädsla för att bli ett av alla väggade offer utmed banan som man i detta skede började passera en efter en. Det var nog tur det för i slutändan blev det ändå riktigt tungt sista 4 kilometrarna.

Höll ändå c:a 3.50 min/km som sämst hela vägen in så det var absolut inte tal om någon väggning.

Gott att kroppen svarade så fint på de lite längre distanserna också.

Många i gänget av Svenskar som åkte ner och sprang denna våta version av Florens marathon gjorde fina lopp. Allra mest imponerad är jag ändå av "combackande" Kristian Algers som gjorde 2.23.14.

11 kommentarer:

Easec sa...

Härlig läsning, keep up the good work! /Mats

swyzak sa...

Härlig läsning, egentligen vr jag tämligen säker på att du skulle göra sub 2.40 din sensommar/höst har varit klockren... Du har säkerligen massa "slipmarginal" på den tiden framöver om du beslutar dig för att köra några fler maror... Vilket jag hoppas på!

Fit-Eva sa...

Grattis Robert!
You rock (och det tror jag frugan tycker oxå)!

Dunceor sa...

En grym tid och helt klart en chansning och springa marathon i slutet av november vädermässigt =)
Kanske testa på typ Berlin eller något liknande nästa år och då gör en riktigt grym tid.

Anonym sa...

Verkligen stabilt och bra! Vila nu ett tag och säg till när du är redo att köra snabba inomhusintervaller.
/Sander

Anonym sa...

Bra tid på den banan och de förhållanden som rådde. Går nog att kapa den tiden en del under optimala förhållanden. Starkt jobbat i alla fall!

Roger sa...

Imponerande tid och bra att kunna ligga så nära plan tidsmässigt även om loppet utvecklade sig på ett annat sätt än planerat!

Tröskelkungen sa...

>> Easec,
Hej Mats,
Tack för stödet. Kör hårt du med med siktet inställt mot Stockholm marathon vad jag förstår.

>> Swyzak,
Tack. Jag visste också att chansen att lyckas med det målet borde kunna vara rimligt om man ser till tiderna som jag gjort på kortare distanser men vad som händer efter 35km är altid svårt att veta. Nu när jag vet att jag kan klara en mara på det här sättet utan att lägga in fler långapass än vad jag har i mitt valiga träningsupplägg så blir jag sugen på fler marathon. Troligtvis kommer jag nu ändå välja att satsa på att försöka lyckas springa både GBG-varvet och Stockholm marathon nästa år. Jag tror också att det finns slipmarginal på tiden om man får fortsätta träna och vara hel. Men just nu njuter jag av att ha persat med 39 minuter på maran ;-)

>> Fit-Eva,
Tjena,
Thanx och japp fru Westman blev impad ;-) Om det blir Stockholm marathon nästa år så skulle jag dock hemskt gärna vilja ha henne med utmed banan.

>> Dunceor,
Tack, nix inget Berlin för mig. Never ever. Krockar alltid med världens bästa löptävling.
Men visst är man sugen på fler marathon. Förresten... dojorna som satt på var ett par Nike Zoom streak xc2 (gröna).
Grymt sköna och inga problem alls med att springa i så lätta skor (150g).

>> Sander,
Maestro! tack, jag är grymmenöjd.
Nu blir det som du föreslår löpvila ett tag. Jag hör av mig till dig via facebook angående träningen.

>> Medeldist,
Tack ja det kan vara så men är man i bra form så blir det bra tid även fast det är lite kyligt och blött. Får försöka mig på en mara igen nästa år tror jag.

>> Roger,
Tack
Ja fast det gick ju ganska mycket enligt plan ändå rent tidsmässigt.

Dunceor sa...

Hehe jag har ännu inte testat de gröna Nike Air Zoom Streak XC 2 men vad jag förstår är det mer än färgändring än några faktiskt ändringar.
Jag ska köpa två par till snart tänkte jag =)=

Anonym sa...

Grattis till 32a platsen och personligt rekord!

Om du vill göra ett länkbyte och synas med din blogg på sidan www.Loppen.se får du gärna höra av dig till kontakt@loppen.se.

Henrik Olsson sa...

Bra gjort! Nu blir det väl fyra månader till av snöhalka i Kungälv men sedan kanske det kan vara läge för intervaller i Fontin. Vänligen, Henrik Olsson.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23