tisdag 23 juni 2009

I tights på Göteborgs Centralstation

Vet inte om folk bryr sig om sånt men jag skiter ur som helst i om de gör det. Jag har hittat ett koncept som gör att jag får till tideffektiv träning och tänker fortsätta med det.

Igår jobbade jag först 11 timmar och bytte sedan om till 3/4 tights och Adidas funktionströja för en 9 km joggingtur in till Centralstationen i Göteborg varifrån direktbussarna norrut mot mina trakter avgår.

För att få till lite mer träning valde jag direktbussen till Eriksdal istället för direkt till Nödinge vilket annars brukar vara valet de gånger jag springer hem. Från Eriksdal är det 45 minuters löpning hem och det fina med den biten är att den går igenom naturreservatet vättlefjäll, eller man kan åtminstone välja den vägen, vilket jag gjorde.

Grymt skönt att kunna springa så stor del av sträckan från jobbet men det hade varit ännu bätre att bo lagom långt från jobbet och slippa åka buss överhuvud taget. Jag avundas alla er som har under 12 kilometer till jobbet.

Träningen flyter på fint. Förra veckan såg ut så här:

måndag: fm: cross training 40 min em: "Running commute" 16 km
tisdag: 4km AT + 10 x 450 m i 3.00min/km totalt 15 km
onsdag: vila (hann inte få til träning)
torsdag: träningstävling 5000 meter på bana 16.54 min (3.24 min/km) totalt 8 km
fredag: 17 km distans
lördag: 22,5 km i bra fart 4.08 min/km kuperat och varierande underlag
Söndag: 3 x 2,5 km AT (3.45 min/km) på terrängspår totalt 21,5km

totalt: c:a 10 mil

Kosten går ännu inte exakt som jag beslutat mig för. Måste nog börja med att väga mig på morgonen för att få motivation att bli lite mer strikt. Har inte all tid i världen på mig för att loosa de där återstående kilona, 17:e Juli vill jag ha nått min målvikt som jag satt upp. Det går hyfsat i alla fall just nu men det kan bli bättre.

5 kommentarer:

Anna sa...

När sover du? Sover du alls:) Hur som helst, riktigt fin träning.

Patrik Engström sa...

Bra tränat och käkat Tröskelkungen. Låter även som ett överlägset upplägg med kombinationen av transport/löpning hem!

Snorkkis sa...

Tights och löparkläder är absolut accepterbart överallt! Jag har typ inte handlat mat i vanliga kläder senaste året, då jag brukar fixa matshoppingen på ican nära hemmet på väg hem från jobbet. Och kul att få till transportlöpningen. Att få in kvalite på transportsträckorna är dock lite svårare tycker jag.

Det är Trollhättan som jag ska springa i helgen, ska bli så kul! Vet inte hur det är med starttider, när 3 h startar; 12 h startar ju kl 22 på lördag, dvs. vi springer inte alls på samma gång som 6h.

Lena sa...

Men darling, du har ju alltid träningskläder på dig. Du nattar barn i Hällebrallor. Du har de röda Mizunoskorna på jobbet till kostymbrallorna;) Så det är klart att man kan se dig på centralen i svettiga träningskläder. Mer funktionskläder åt folket!

Tröskelkungen sa...

>> Anna,
Antar att du syftar på 11 timmars dagen med efterföljande träning. Så är ju inte varje dag lyckligtvis. Jag jobbar 87% och är föräldraledig resten men visst blir det någon lång dag då och då på jobbet.
Sedan jag blev förälder har jag dessutom märkt att jag klarar mig med rätt lite sömn. Det är också tur eftersom våra barn sällan är några "latteungar" nattetid.

>> Patrik, Japp bra upplägg med transportlöpning. Vad har du själv för avstånd till jobbet förresten? Har inte sett att du skrivit om transportjoggar.

>> Snorkfröken,
Fan va skönt att det finns fler som jag ;-)
Sicken jädra tid att springa på 22.00 till 10.00!!... Helt fel ju.
Vi är hursomhelst där och ser er på morgonen.

>> Lena,
So you´ve noticed. Lite knas det där med Hällebrallorna men de är ju så jävla mycket skönare än alla andra brallor man kan ha på sig inomhus och som funkar bra när man närsomhelst skall jaga en 4 åring på cykel eller så....


>>

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23