söndag 14 juni 2009

Mot nya nivåer med hjälp av lyxdieten


Så då var man på G igen. Har varit tunnt med inlägg senaste tiden mest beroende på att vi har haft problem med bredbandet hemma. Men nu funkar det igen och den värsta marathonsegheten har lagt sig. Faktum är att träningen sedan stockholmsmaran såg ut så här:

Sön 30/5 Vila
mån 1/6: Vila
tis 2/6 vila
onsdag 3/6: intervaller 4 x 8 x 30-30s VO2 max
torsdag4/6: 50 minuter cykel
fredag 5/6: distans 10 km
Lördag 6/6: 20 km distans
Söndag 7/6: Tröskelfarts intervaller 6 x 1500 meter terrängspår 3.40- 3.45in/km
Måndag 8/6: 17 kilometer distans
tisdag: 9/6: löpband 10km
onsdag: 10/6: VO2 max intervaller 3 x 3-2-1 med 60s vila på terrängspår i 3.25 min/km
torsdag: 11/6: Tröskelfartsintervaller 3 x 2,5 km i 3.45 - 3.55 min/km (terrängspår).
fredag: 12/6: distans 10 km
lördag: 13/6: distans 18km vandringsled
Söndag: 14/6: Långpass 22 km

Så jag är bra igång mängdmässigt redan. Men det har inte blivit så mycket alternativträning som jag planerat. Skall se om man få till det mer nästa vecka.

Målet under perioden fram till 17:e Juli är att gå ner lite i fettprocent. Det hinns inte med under tävlingssäsongen sedan då man måste se till att ha fyllda depåer hela tiden för att kunna prestera på max. Målvikten på kraftprovets tävling den 17:e Juli får bli 69 kg (idag 71,8kg). inte rimligt att hinna med att gå ner mer än 2,5 kg till fram tills dess. En ytterligare målsättning är att snitta 3 kvalitetspass i veckan under Under perioden fram till 17:e Juli och att spinga i medeltal 10 mil i veckan.

Undrar ni hur min diet ser ut? Det är faktiskt en riktigt trevlig variant och det är min älskade hustru som ligger bakom denna. Hon får ibland uppdraget av mig att ta mig ner några kilo. Det krävs nästan att man är med på det båda två om det skal fungera. Vore ju skit trist om Lena skulle laga och baka goa grejer och jag skulle sitta och peta i käket. Nej då är det själklart bättre att man gör detta tillsammans.

Hur som helst den Westmanska dieten, som med stor framgång använts för att skapa en kropp som behåller muskler men som tillåter att man loosar fett, består i stort sett av devisen:
Ät frukost som en Kung, lunch som en prins och middag som en tiggare

samt

- Ingen överkonsumtion av kolhydrater
- Mycket smak
- Mycket proteiner
- Ät innan du blir för hungrig
- Ät inte efter kl 19 (undantag vid då förstås omträningen ligger på eftermiddag)
- Drick vatten, kaffe och te (ger smak och släcker törst men ger ej energi)
- Maten får kosta precis vad som helst! Tänk ej pris överhuvud taget.

Varje morgon börjar jag nu med en omelett bestående av 4st Ägg + riven parmesan och lite salt samt ett halvt paket bacon. Till detta käkar jag en fruktsallad gärna med jordgubbar, apelsin och mango som bas. Vi dricker alltid bubbelvaten och kaffe till frukosten.
Rätt mycket kalorier alltså redan klockan sju men det är en del av planen. Kroppen skall redan från början på dagen få klart för sig att idag blir det inga problem at hitta mat... ;-)

Klockan 11 eller 12 (beroende på om det är lunchträning först eller ej) käkar jag vanligtvisen lite annorlunda sallad bestående av:
4 tomater
2st Mozarellaostar
basilika
1st mango
2st avokado
1st Näve valnötter
salt
olivolja

En riktigt god lyxsallad som ger mycket smak och man blir riktigt nöjd efteråt. Jag kallar dieten lyxdieten eftersom denna måltid exempelvis går loss på c:a 90 pix. Brukar vara avundsjuka blickar från kollegorna när man sätter sig med en sådan sallad brevid deras tråkiga överblivna pasta med köttfärssås... ;-)

Vid 14.30 - 15-30 någonstans måste jag fylla på med lite energi och då blir det oftast hembakat asgrovt bröd innehållande valnöter, solrosfrön, linfrön och grovt rågmjöl. So pålägg har jag alltid rejält med cambonzola ost.

Dagen sista mål brukar bli lax eler kyckling med någon typ av avokado/äpple sallad eller liknande. Grymt gott! Hos oss är det uteslutande Lena som lagar middagarna. Jag leder nog "frukostfixarstatistiken"dock ;-)

För att kunna följa vår "lxdiet" måste det alltid finnas följande ingreienser hemma:

Eko-ägg
Eko-bacon
Apelsiner
jordgubbar
Äpple eller Päron
Avocado
Mozarella
Mango
Ekologiskt odlad kyckling
Varmrökt lax och laxsida
yogurt
valnötter
solrosfrön
fullkornsmjöl
basilika

Det är grymt viktigt att man har grejerna hemma anars tappar man lätt "flytet".

4 kommentarer:

Snorkkis sa...

Detta ska bli intressant att följa; speciellt hur du får det att gå ihop med den hårda träningen. Tror det kan vara bra för motivationen att se det som "lyx" och att frun också är med på det hela... hum, kanske man borde gå över till att käka som en tiggare på kvällen i stället för popcorn-glass dieten som verkar vara melodin i detta hushåll för tillfället.

Tror absolut att ert koncept kan leda mot nya nivåer!

Anna sa...

Du verkar ha det grymt bra som har Lena som fixar så gott käk. Jag står också för matlagningen hemma men tyvärr får Daniel inte alls så trevlig mat. Tackar för matlistan, den ska skrivas upp och sättas på kylskåpet.

Tröskelkungen sa...

>>Snorkfröken,
Ja det bygger på att man får i sig en hyfsad mängd frukt annars blir det lite för lite kolhydrater för att fixa hård träning.
Kör ni Popcorn-glass till middag?

Tröskelkungen sa...

>> Anna,
Ja jag är klart lyckligt lottad som har Lena som är genuint intresserad av matlagning och gillar att laga mat från grunden utan tillsatser. Så har det inte alltid sett ut. När vi flyttade ihop för 11 år sedan var det jag som huvudsakligen lagade maten de första åren. Därefter kom en tid då vi käkade kusligt många utemiddagar/Grillen/Pizza... You know the story. Men sedan c:a 3-4 år har vi skärpt till oss och nu äter vi "rätt" och gott!
Idag satte jag i mig en delikat caprese till kvällsmat/middag. Man klagar inte...

Ja matlistan är ett sätt att undvika att komma i en situation där man p g a bristande tillgänglighet på rätt mat, istället äter fel mat.

Tror att dieten går hand i hand med Coltings kosthållning.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23