tisdag 16 juni 2009

Kvalitetspass a la kombivariant

Dagens kvalitetspass var ett riktigt tufft pass, det tyckte vi alla i gruppen. Det var riktigt gott gry i oss allihop och vi rev av hela passet enligt plan trots att det innehöll en klart större mängd än vi normalt sett kör på våra onsdagsträningar- Idag hade jag bestämt mig för att testa ett "kombipass" bestående av:

* 2,5 km uppvärmning på terrängspår
* 4,1 km på terräng-DM banan i AT-fart d v s c:a 3.45 - 3.50 min/km i den kuperingen.
* vila 10 min (jogg vila)
* 10 x 450 meter på 1.20 - 1.25 min (tävlingsfart på 1500m) med 2 min vila.
* Nedjogg 2,5km

Jag hade respekt för de avslutande 10s repetitionerna i "överfart" de brukar ta styckt halvägs in i passet. Lyckades köra de 4,1 kilometrarna i rätt hastighet (15.23min) och kunde även genomföra resten av passet. Repetitionerna tog 1.25, 1.22, 1.23, 1.22, 1.22, 1.21, 1.21, 1.22, 1.21, 1.21. vilket var riktigt bra! Vilan på 2 minuter kändes nästan lite i underkant då syran var klart kännbar mot slutet av vaje repetition.

Min idé med att köra ett kombipass var att det dels skulle vara mentalt lättare att ta sig igenom än ett mastodontpass av vanlig sort och dels att det skulle vara bra att stressa olika muskelfibrer.

Värt att testa i alla fall.

Party-Patrik och Hulk-Niklas var dock ännu hårdare än mig. Instället för att köra inledande 4,1 km på tröskelfart körde de på 14.56 min vilket är en bit snabbare än tröskel för mina kära träningspartners. Ändå var vi jämna på repetitionerna.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23