fredag 26 juni 2009

På väg mot en 13 mila vecka

Men det börjar kännas segt nu.

Har planerat att köra en riktigt hård träningsvecka den här veckan.
De senaste två veckorna har det blivit 10 mil/vecka och 3 kvalitetspass vardera men nu tänkte jag testa 13 mil och lika mycket kvalitet.

Har haft en period med planering av träning och tävlingar under sommar och höst nu. Testade ju Jack Daniels träningsprogram för "cross country" i vintras våras med planerad peak på Terräng-SM. Tyckte att det fungerade bra men jag har en invändning mot den planen och det är att jag vill köra mer fokus på Tröskelfart under kvalitetspassen då det är grundträningsperiod.

Jag tycker nämligen att det är betydligt lättare att få ihop mycket mängd om jag kör tröskelpass som tex 4 x 2,5 km istället för slitsamma 10 x 1 min backe vilket ger syra som fördröjer återhämtningen.

Efter att ha konsulterat min främste träningsguru, Kristian Algers, om lite träningsplaneringstips så lade jag planen för sommaren så här:

Total veckomängd c:a 8-12 mil (snitt på 10)
Kvalitet 1: 4-5 x 2,5km terrängspår i AT fart (3.50 min/km)
Kvalitet 2: 8 x 3 min VO2 max på terrängspår (60s vila)
Kvalitet 3: Träningstävling 10-12 km alternativt Långpass med hög fart (lite långsammare än tröskelfart)

Detta är planen för perioden från och med nu fram till och med 9:e augusti.

Tävlingarna som jag kommer ställa upp i under sommaren blir:

4:e Juli Strömstadmilen 10km
11 Juli: Varbergsloppet 10,55 km
17:e Juli Kraftprovet Trollhättan 11,6km
25:e Juli Falkenbergs stadslopp 10km
2:e augusti Baldersnäsjoggen 12km
9:e augusti Fjällajoggen 10km

2 kommentarer:

Mr Saxobeat sa...

Hur tycker du det fungerar att köra träningsveckor som ser likadana ut från vecka till vecka? Jag har försökt vid något tillfälle men alltid tyckt att tålamodet har tagit slut.

Tröskelkungen sa...

>>Gustav,
Ja det är kul att variera lite och det kommer jag göra men i princip blir det så här.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23