torsdag 14 maj 2009

3 x 10 x 30-30 ett sista VO2 max inför GBG-varvet


Troligtvis väljer jag dessa på Lördag.... ;-)

Med allt tävlande de senaste veckorna har det varit sparsamt med kvalitetspass. I tisdags körde jag och Hulk-Nicke ett VO2 max pass i alla fall och det fick bli det sista inför Göteborgsvarvet.

3 x 10 x 30-30 med 2 minuters serievila. Farten i intervallerna var c:a 3.00 min/km och dessa "boaster" följdes av 30 sekunders riktigt lugn joggvila. Jag gillar passet för att jag tror att det ger bra med tid på VO2 max effekt samtidigt som jag tycker att passet är relativt uthärdligt att genomföra. Att sedan farten är god också bör ju vara ett plus.

Jag och "Hulken" drog varannan intervall vilket gör passet lättare att genomföra med bibehållen hög fart.

Jag har haft lite känning i vänster hälsena senaste veckan men det uppkom efter Dahlöfsmosse runt och har sedan avtagit dag för dag och sedan i lördags känns det bra men jag misstänker att jag ligger lite på gränsen så jag får finna mig i att köra sparsamt med kvalitet de närmaste veckorna för att kunna vara säker på att kunna genomföra på Göteborgsvarv och Stockholmsmarathon utan risker vad gäller hälsenan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Hittade till din blogg idag när jag sökte efter lite svenska kommentarer av Jack Daniels bibel...
Tänkte bara fråga dig ang dina VO2-intervaller, 10x30 med 30 vila.
Enligt vår gud Jack så skall väl förhållandet på så korta intervaller vara ex 30sek fart 15 sek vila? Dvs vila halva intervall tiden. När det gäller de längre, mer optimala (enl Jack) intervallerna på 5 min så har vilan mindre betydelse, om jag tolkat honom rätt.
Du som verkar vara en duktig löpare och en sann teoretiker (som omsätter det i praktik) gör säkert inga VO2:er utan att de är helt genomtänkta... Kommentarer? Ha det gött!
/Jonas

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23