onsdag 6 maj 2009

Dahllöfs mosse runt 2009

Igår 5:e maj gick det ett 10 km lopp i centrala Trollhättan, Dahlöfs mosse runt. Lite märkligt namn kan tyckas då jag då inte såg röken av någon mosse. Antagligen kallas själva skogsdungen som man sprang runt i för "Dahllöfs mosse". Förra året Vann Jan Svensson i TIF på 33.36 minuter och jag sprang på 35.01 men i år var Peter och Henry Gross med och segertiden för Peter blev så bra som 30.50 minuter med brorsan Henry bara 5 sekunder bakom.
Eftersom även Andreas Åhwall deltog i loppet så fick vi andra mer mänskliga löpare slåss om fjärdeplatsen. På första varvet, för det var en två varvsbana, var vi 4 löpare som i klunga pacerade 5 kilometersskylten efter 17 minuter blankt. Efter ytterligare någon kilometer stod det klart att det skulle bli en tvekamp mellan mig och Jari Repo i TIF. Jag gjorde då och då några tempoökningar för att känna lite på honom men lyckades inte skaka av honom och efter 9 kilometer var vi fortfarande ihop. När 800 meter återstod ökade jag tempot en sista gång för att slippa spurt (vilket sällan gynnar mig). Sista kilometern gick på 3.11 min och det var hårt ända in till mållinjen men jag lyckades vinna med två sekunder till slut. 34.15 min stannade klockan på och det var jag nöjd med.
Enligt VDOT skalan skall 34.15 på milen innebära 1.16.22 på halvmarathon men jag har bestämt mig för att springa Göteborgsvarvet på 1.15.22 +/- 30s. Dels är halvmarathon min bästa distans och jag tänker dessutom se till att vara riktigt utvillad och vässad inför det loppet.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23