söndag 17 maj 2009

Göteborgsvarvet 2009

Har märkt att behovet av elektronik under löpartävlingar har minskat i takt med att jag lärt känna min kropp bättre och bättre. För 1,5 år sedan då jag en gång tränade med Hanna Karlsson och vi skulle springa ett tröskelpass på grusåttan i Skatås så förvånades jag av att hon och alla andra elitlöpare inte bar pulsklocka. Hur kan man utan pulsklocka ha en aning om huruvida man håller tröskelansträngning? Det var då för mig obegripligt men jag kunde konstatera att i stort sett alla elitlöpare av klass tränade både tröskelpassen och VO2 max passen utan pulsklockor och att de även tävlade utan klocka ibland.


Så nu var det dags även för mig att testa. Ville inte ha en tung Garminklocka på armen utan la ner den i väskan och hoppades på att jag skulle klara av att köra i tröskelfart på ren känsla. Jag gissade att jag skulle ha kapacitet för en tid mellan 1.15 och 1.16 i år så jag tänkte att en öppning på c:a 35.40 borde vara en lagom balanserad öppning.


Hade en startplats i elitledet men valde att starta lugnt och ställde mig allra längst bak bland de 200 löparna i det ledet. När startskottet gick avvaktade jag ett par sekunder och gick fram till startlinjen där nettotiden startade, trodde jag, för det var tydligen bruttotid som gällde i elitledet. Grymt orutinerat tyckte Lena men det gör inget, handlade bara om några sekunder. Ganska kul att vara iskall i halvmarathon. Starta i tröskelfart (c:a 3.34 min/km) och sedan hålla den farten i princip hela vägen. Man får en positiv resa där man plogar sig igenom fältet och passerar löpare efter löpare.


Första 10 gick tydligen på 35.38 så det var nästan kusligt vad precist det kan bli bara genom att springa på känsla.
1.15.54 Blev tiden och med tanke på hur jag genomförde loppet (kände mig stark loppet igenom) så är jag klart nöjd med den tiden.


Hälsenan känns dessutom förvånansvärt oberörd av 21,1 km asfalt i tävlingsfart. Tydligen är det ännu högre tempo som påverkar senan mest.
Nu ser jag fram emot en skön två veckors träningsperiod och därefter är det dags för Stockholm marathon.

11 kommentarer:

Magdalena sa...

Grattis till en superbra tid! Jag är imponerad att du kunde räkna ut så exakt vad din tid skulle bli! HEJA!

Anna sa...

Oj vilken tid. Grattis!!! Häftigt att klocka in den helt utan hjälpmedel. Du var i mål när jag gav mig av!

Snorkkis sa...

Imponerande! Och bra att känna på att springa enligt kroppen och inte enligt pulsklockan. (Men är du inte lite nyfiken att veta hur pulsen skulle ha sett ut?)

Anonym sa...

Bra jobbat! Verkar vara ett väl disponerat lopp, och det märks att ½-mara passar dig som handen i handsken! Stockholm nästa då!

Anonym sa...

Skitbra! Såg när du värmde upp men tog inte riktigt mod till mig att ropa "Lycka till!", tur att det gick bra ändå :)

Själv hade jag tvärtomproblematik.. Klockan strejkade och det slog mig hur beroende jag är av den, en läxa jag ska ta och lära under kommande träning så jag också kan bli så duktig att man lägger klockan åt sidan :)

Kör hårt!

Spring-Therese sa...

Vilken härlig läsning! Massvis av grattis! Verkligen bra jobbat!

Ta det lugnt med hälsenan nu. I form vet du att du är och den har du kvar om två veckor. Spännande med maran!

:)
T

Tröskelkungen sa...

>>Magdalena, Tack för de uppmuntrande orden. Kollade din blogg och såg att du flyttat gränsen rejält för hur långt man kan springa. Kanon!

>> Anna, Ja det var en liten chansning men jag visste att det inte skulle kunna bli helt fel. Skulle liksom inte kunna "råka" springa på exempelvis 37.00 första milen utan att upptäcka att jag ligger bland "fel" löpare. Vet inte riktit hur mycket jag hjälptes av detta men det är iallafall en faktor.
OCH 1.42 Anna..Stort Grattis. Jag gläds med dig. Du är verkligen värd framgången.

>> Snorkfröken, Tack för pepp.
Det finns fördelar med att springa på känsla. Tror att man kan springa rätt avslappnat. men det gäller att vara iskall och inte hetsas av alla på paprret sämre löpare som ligger före den första halvan av banan. 21 kilometer är långt.....men inte så långt som 26 kilometer som vissa sprang den här helgen! Fortsätt kör med Szalkai´s program det kommer göra susen för dig.

>> Medeldist, tack. Du har rätt i din spning att 21 kilometer antagligen är min bästa distans just nu. Lidingöloppet och marathon kan vara lite för långt men 21 km passar perfekt för mig som har bra tröskelfart. Och japp Stckholmsmaran väntar om 12 dagar

>> Berglund,
Jasså såg du mig? Nästa gång så ropar du OK?
Du imponerade på mig med din träffsäkerhet i att gissa din tid trots start i de bakre leden. 1.38 var stabilt.

>> Spring-Therese,
Tack! Lustigt, såg på Lenas blogg vad du skulle ha på dig för nåt en ändå var jag lite osäker på om det var dig jag såg efter c:a 1 kilometer. 1.22 var väl OK egentligen eller? Det var ju lite svårare att göra bra tid i år p g a ganska rejäl vid på Eriksbergssidan.

Dunceor sa...

Det låter stabilt och fint. Jag har också svårt att springa utan klocka även om jag gjorde det på Stockholm marathon förra året. Man känner sig lite naken faktiskt.

Roligt det blir sthlm för dig, trodde inte du skulle springa det. Man får se om man stöter ihop med varann!

Anonym sa...

Imponerande tid och oerhört imponerande genomförande! Med facit i hand är ju varvet ett rätt svårt halvmarathon. Håller med om att det här med att ligga på en jämn hastighet och sakta "äta" sig igenom fältet föder mycket positiva tankar. Hade samma upplevelse men med en långsammare (och mer avtagande) fart.

Patrik Engström sa...

Grymme bra jobbat och verkligen härlig läsning. Du får allt ta och läsa på lite om reglerna när du nu toppar in dig bland elitgubbarna! Bruttotid är det som gäller och inget annat. Tänk dig en spurt som SM-medaljerna. Killen som vinner spurten får i mål reda på att killen han spurtade ner startade 4 sekunder efter honom och därmed får placeringen före. Nä nä... det blir galet! ;)

Jag brukar träna med pulsband för att se att man plågar sig tillräckligt samt att bedömma om man ev har en liten infektion i kroppen (snittpulsen ökar då en aning). På tävling springer jag dock på känsla och skippar bandet. Är det viktiga tävlingar där man slåss om placeringar så skippar jag klockan. Men det är egentligen skrämmande hur bra man är på att pricka in tider. Vad hade hänt om du hade haft för avsikt att göra första 10 på 33? :)

Tröskelkungen sa...

Inget bloggande på ett litet tag så därav sena svar men hursomhelst:

>>Dunceor
Japp Stockholms mara blir det. Tar marathonexpressen upp till Stockholm på lördag morgon. Jag är på plats i Stockholm tills marathonexpressen återvänder så jag hinner nog se ett antal bloggare gå i mål. Vad siktar du på för tid? På marathon kommer jag vilja ha klocka eftersom marathonfart är en mer diffus hastighet än tröskelfart vilket är en ganska skarp gräns rent känslomässigt.

>> Running Pal.
Hej kul att se dig här. Var inne på din sida och gjorde ju 1.19.10 på varvet. Kanon!

>> Patrik,
jag vet, det är helt logiskt att det är bruttotid. Köper resonemanget.
Tråkigt att du inte fick vara med och kanske kämpa om medaljerna i halmara-SM. Det var ju en tid i nivå med vad du skulle kunna klara som krävdes för bronset!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23