söndag 24 maj 2009

En annorlunda uppladdning inför Stockholmsmaran

Tror inte att min uppladdning inför marathon på lördag är helt "by the book".
Utöver Göteborgsvarvet 16 maj som egentligen var något för nära marathon så kryddade jag på med ett 2.22 timmar lång triathlontävling igår 23 maj.
Lite "hips om haps" kan tyckas men jag fick frågan av Jonas Keterlins, initiativtagare till succétävlingen skräcklemannen och en av Dalslands bästa löpare, i samband med skräcklemannen om jag ville vara med i deras lag inför triathlontävlingen i Trollhättan som skulle gå av stapeln den 23:e Maj.
Jag har alltid varit lite lockad av triathlon som tävlingsform och jag kan inte tänka mig att vara färdig med mitt livs idrottande utan att ha genomfört en "ironman". Jag har dock för närvarande skjutit deltagande i ironman på framtiden några år nu för att kunna satsa ordenligt på löpningen. När jag är 45 -50 blir det nog troligtvis en ordentlig satsning på triathlon för då kommer man ju ändå ha svårt att springa fort på kortare distanser.

Under åren 7 - 14 år var simning mitt huvudsakliga idrottsliga fokus så simtekniken är bra. När det gäller cykling däremot är jag rätt medioker. Jag har bra hjärta och lungor så klart så i backig terräng är jag stark men cykling i plan terräng....där är jag inte mycket att imponeras av. Troligtvis har jag både fel teknik och har otränade framsida lår.

Jag varnade Jonas om att jag dels var en dålig cyklare och att jag inte hade någon cykelracer. Lyckligtvis löste sig materialproblemet med att de i laget kunde vaska fram en cykel till mig att låna.

Tävlingen funkade så här:
Man är fem st i varje lag och man får aldrig ha mer än 30s mellan den förste och den siste i laget.
Simning 300 meter (bassäng)
Cykling 45 km
Löpning 13 km (kuperat)

Jag fick min cykel en timme innan start och höll oroligt på att testa av det som jag var mest orolig för inför denna dag, SPD pedalerna och att få på skorna ordentligt i SPD fästena. Jag testade detta samt donade med kläder för snabba ombyten så mycket att jag helt missade att kolla av hur man växlade denna cykel!....
Riktigt korkat faktiskt.

Jag hann cykla i 4 kilometer innan jag fick ordning på hur man växlade. jag hittade snabbt de små knapparna på sidan av racerstyret som innebar växling till högre och högre växlar. Tillslut hade jag högsta växeln inne och jag lyckades inte växla ner......
Som tur var startade banan flackt men ändå....
Efter 4 kilometer fick jag kontakt med Anders i vårt lag som berättade om hur handbromsarna gick att vinkla åt sidan och hur man på så sätt kunde växla ner. Puh!

Efter den inledande simningen låg vårt lag 3:a i vårt heat på totalt 12 lag. Vårt heat skulle vara det seedade. Totalt var det 74 lag med i tävlingen men alla kunde inte genomföra simningen samtidigt. Hade ju blitt lite trångt då liksom... ;-)

På cykelsträckan gick det kusligt snabbt. Shit alltså vadfort det går med racer på små asfaltsvägar....
På rak, flack väg låg vi och tuggade på i 41 - 44 km/h och i nerförsbackarna körde vi på i 60 km/h. Helt sjukt och otäckt fort för mig som aldrig cyklat en racer förut.
Vi hamnade ihop med lite andra lag och en klunga bestående av 3 lag (totalt 15 pers) kämpade största delen av banan tillsammans genom de 45 kilometrarna. Vid växlingen var vi två lag inne samtidigt och det hela såg lovande ut eftersom vi hade det på pappret klart mest löpstarka laget.

Vi hjälptes åt inom laget så att de som var starkast i löpning agerade lok åt de som kände sig blytunga i benen.
Jonas och jag var de som sprungit klart snabbast i Göteborgsvarvet så vi var de huvudsakliga "loken" under löpningen. efter 2.22 var vi i mål på nytt banrekord och vi var då helt säkra på att vi hade vunnit. Vi var också snabbast fast bara i den manliga klassen för i Mixedlaget kom FK Herkules in med sitt lag på en 5 minuter snabbare tid. Herkules lag startade 30 minuter efter oss så vi hade ingen koll på dem. Bra gjort av ett mixedlag att vara såpass duktiga men om man ser på vilken som var den kvinnliga deltagaren i det laget så är det inte så förvånande. Eva Nyström gjorde 2.07 på lidingöloppet och har deltagit i internationella mästerskap i triathlon. Hon var knappast Herkules svagaste kort.

Arrangemanget var riktigt kul och även om det gav mig lite stumma ben så var det värt det.

Om ett litet tag kommer bilder och resultat finnas på följande länk. Vårt lag hette "Brunbergs Bygg".

4 kommentarer:

Anna sa...

Du tränar ju efter Jack Daniels formula och enligt honom ska man ju vad jag förstår bara köra tröskelpass 10% och intervall 8% av sin veckodos. MEN det känns som att du träna fart lite mer än så. Hur funkar det? Jag tänkte köra mer tröskelträning och fart och vill väldigt gärna köra tre sådana pass i veckan. Vad tror du, är det för mycket eller?
Bra jobbat på tävlingen. Det är säkert kul med triathlon men eftersom jag hatar simning så kommer jag aldrig köra triathlon.

Tröskelkungen sa...

Hej Anna,
Jag förstår att du läst boken eftersom du kände till procentsiffrorna som du refererar till. Bra!
Du har dock missförstått käre Daniel´s rekomendationer. Vad som avses med de procentsiffror du nämner är hur mycket träning som varje enskillt kvalitetspass skall innehålla.
Exempel: Om man, såsom du Anna, ligger på en dos av c:a 6 mil i veckan och skall köra ett pass med tusingar i VO2 max-fart så skall detta pass komponeras så att man springer på VO2 max intensitet i c:a 0,08 x 60 km = 5,4 kilometer d v s 5-6 tusingar då....

När det gäller tröskelpasset så skall detta då komponeras som så att du kör 0,10 x 60km = 6km i tröskelfart. Du kör ju ofta 3 x 3km. Det borde således vara ett lite väl tufft pass och vi kan fundera på om det inte är bättre att justera till 2 x 3km i AT fart och istället satsa på att kunna få till tre kvalitetspass i veckan totalt... Jo så är det definitivt.
Råd:
Q1: (kvalitetspass 1): 3 x 2 km Tröskel i 4.42 min/km
Q2: 5 x 1000m i 4.19 min/km (VO2 max)
Q3:Backintervaller 30 sekunders 15st. Kör stenhårt uppför en brant backe i 30 sekunder. Gå nerför och starta igen efter 2 minuter.

Kör hårt!

Anna sa...

Vad bra. Nu förstår jag! Har preis kört ett alldeles för långt tröskelpass... Nåja. Nu ska det köras kvalitet på rätt sätt. Tack så mycket för hjälpen!

Lena sa...

Och det var mycket kul att kolla pa triathlon som omvaxling. Puss

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23