tisdag 24 mars 2009

I form = Lätt att komma upp i riktigt hög puls, eller?

För att ladda rejält inför lördagens 10 km tävling i Ljungby planerade jag veckans prioriterade kvalitetspass till tisdag istället för onsdag så att jag unnar mig lyxen av att få hela 3 dagar med bara distanspass inför loppet på lördag. Nu skall det kunna gå riktigt fort på lördag. Jag sprang förra året på 34.40 och jag har tidigare hoppats på att möjligen kunna göra sub 34 vilket skulle vara första gången isåfall i ett 10 km långt lopp. Efter vårtävlingen i Skatås i lördags och det loppet jag presterade på det småkuperade loppet så vore sub 34.00 en defensiv målsättning. Uppladdningen kunde inte vara bättre och formen är bättre än någonsin.... Äh va fan jag satsar på 33.00 jag tror faktiskt att det är möjligt. Bara att hoppas nu att det inte var en lyckoträf helgen som gick. Var ju klart intressant att jag nu både på intervallpassen och på tävlingen kan få upp pulsen ganska lätt i regionen 167 - 172 i vilken jag tränar på VO2 max. Så var inte fallet i perioden december till februari. Då kunde jag inte få upp pulsen över 165. Jag var t ex aldrig över 164 i puls under hela sylvesterloppet på nyårsafton (snittpuls 160) då jag sprang 10 km på 35.07 min vilket var en liten besvikelse. Jag vet inte vilken anledningen är till att jag under grundträningsperioden hade svårt att komma upp i puls men jag kan tänka mig att den stora mängden träning kanske gjorde att jag inte fullt ut kunde nyttja hjärtat och lungornas potential- Kanske fanns det en flaskhals någon annan stans, sannolikt i benen då förstås.
Skall följa detta framöver men helt klart är att jag nu är i form och att jag har lätt att komma upp i höga puls zoner, det går då fort, men känslan i benen är ungefär som när det i december gick långsammare och pulsen var 7-8 slag lägre per minut... Intressant för en träningsteorinörd som jag och intressant att relatera till någon annans upplevelser i relation till detta.

Så till dagens pass:

7 x 900 meter runt dammen på flackt terrängspår i Fontin. 2 minuters joggvila
2.56, 2.55, 2.55, 2.58, 2.58 ,2.58, 2.59
Kanon med ett snittpå 2.57!!!

Ser bra ut inför tävlingen på lördag.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23