onsdag 11 mars 2009

Kvalitet med gott formbesked

Har en bra trend nu äntligen.
Mängdmässigt blev vinterns långa grundträning rätt bra måste man säga.Liksom alla andra småbarnsföräldrar har jag haft lite hälsostrul men det är ju en utopi att klara en hel vinter utan sjukdagar. Har sprungit ungefär 80 km/vecka i snitt under nov t o m februari och det är en bra grund att slipa vidare på nu när mer kvalitetspass har lagts in.

Just nu kör jag med ett upplägg som innebär kvalitet måndag, tisdag samt onsdag och därefter fokus på återhämtning och mängd resten av veckan.

Idag var det som vanligt VO2 max pass i Fontin med träningsgänget i vanlig ordning, Denna gång med full uppslutning och det var skönt att isen nu var borta så att vi kunde köra orginalrundan på 900 meter runt dammen.

Jag är grymt nöjd med passet då snittet blev 5 sekunder bättre än jag någonsin gjort förut. Lyckades med att hålla intervallerna mellan 3.03 som sämst och 2,56 som bäst. Inga problem att få upp pulsen nu och jag är 100% frisk nu. Verkar som att jag äntligen tagit ett kliv till nu. Det beskedet har jag väntat på hela vintern. Känslan är klart bättre än vid sylvesterloppet och jag är optimistisk inför debuten på Solvikingarnas vårtävling den 21:e mars.

Lenas skadebekymmer gör dock att vardagen är tristare. Vi har ju löpningen som gemensam ljuspunkt i vardagen och det är inte lika kul nu när skadorna hindrar henne från att göra det som vi båda tycker så mycket om.

Jag tror, och har hela tiden trott på att det är en nervjävel som är orsaken till bekymmren och de är svåra att få bukt ned. Hade själv bekymmer med ischiasnerven ett tag för många år sedan och det var riktigt besvärande. Nålar måste till och säkert under en lång tid. Hoppas bara att det går att springa lite under tiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att det går åt rätt håll. Har också kommit ur vinterträningen nu och det blir medeldistansträning för hela slanten (Ny blogg också!). 10 veckor kvar till maran, börjar du med maraträning nu eller fokuserar du på TSM först?

Tröskelkungen sa...

>>Medeldist got att höra att du har fortsatt bloggandet. Skall till din sida och uppdatera mig.

Jag har sadlat om och fokus ligger på att vara i så bra form som möjligt till Göteborgsvarvet och Stockholm marathon. I år har jag bra chans att göra bra tid på Göteborgsvarvet men tror att marathon kan kräva lite längre tids förberedelse.

Jag tror faktiskt att jag kommer att ställa in terräng-SM helt för att få till bra mängdträning istället över den tiden. Har ändå inte lyft mig tilräckligt för att kunna nå mitt ursprungliga mål där och konkurrensen är inte nådig i det loppet.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23