lördag 21 mars 2009

YES!! en grym inledning pers med nära 2 minuter

Det har funnits tillfällen då jag tvivlat, det skall erkännas. Efter svaga lopp i samtliga lopp som sprungits under december, januari och februari så började jag undra om min ökade träningsdos egentligen gav önskad effekt. Det var dessutom först i mars månad som intervallerna började kännas markant lättare och tempot blev högre. Jag började då hoppas på att de 4-5 månaders grundträning som varit sedan sista viktiga tävlingen 1 november 2008 (finalloppet), faktiskt skulle ha gjort så att jag nått en ny nivå och kan krossa fjolårets rekord. Så idag var det moment of truth, upp till bevis. Jag hade vilat mig tillräckligt inför loppet, fått bra sömn och jag hade laddat mentalt. Loppet hade för mig perfekt klass. Många löpare av min kaliber och jag skulle inte behöva vara ensam och dra utan kunna ligga bakom andra jämbördiga löpare hela vägen. Nu var det så himla kul att min form överträffade allt jag vågat hoppas på och jag lyckades snitta 3.21 min/km på banan som enligt Garminklockan idag var 7,9 km och som visserligen inte är kuperad men heller inte flack utan någonstans mitt emellan. 26.27 minuter!!! Ni fattar att jag är grymt nöjd eller?
Loppet var rätt behagligt eftersom jag hela loppet igenom plockade placeringar. För mig var det också första gången som jag lyckades placera mig före Daniel Tidholm, Alex Mutabazi, Erik Karlsson, Dag Olov Wirstad, Joakim Engström. Några av dessa funderade jag inte ens på som möjliga kombatanter då de borde varit långt före mig, trodde jag. De istället på förhand identifierade kombatanterna var alla mellan 39 och 1.10 efter mig. Detta berodde mest på att jag var åtminstone minuten snabbare än jag borde varit sett tilll tidigare lopp.
Nu känns det riktigt gott och det blir himla skönt att fortsätta firandet hemma med räkor, varmrökt lax och ramlösa (jodå det funkar men har vi skumpa hemma så skall det korkas upp det med...)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra och riktigt skönt att du får utdelning från din hårda träning! Grattis :)

Anna sa...

Grattis! Hårt slit betalar sig.

Tröskelkungen sa...

Tack mina vänner.
Sitter just och dricker champagne med min fru Lena. Man måste ta varje chans att fira.

Patrik Engström sa...

Grattis till grymme lopp! Jag sa ju att du skulle smula alla dina pers denna säsong!

Tröskelkungen sa...

>> Patrik, Ja och tack för den kommentaren den gav fint råg i ryggen.
Nu gäller det att hålla sig frisk så skall väl fler pers ryka också.
Nästa utmaning blir att persa på 10 km.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23