söndag 27 juni 2010

5000 meter och nytt pers!

16.12 på 5000 meter tartan. Så lyder nya personliga rekordet.
Sprang tävling i Lerum kvälen innan midsomarafton.

För övrigt en riktigt kul tävling som lyckades locka hela 42 stycken löpare till att ställa upp på halvmilsdistansen.

Snackade med segraren Göran Sander precis innan start och hörde att han skulle satsa på att försöka gå ner på 15.30 i loppet vilket jag tyckte var en offensiv men bra inställning. Inspirerades av den offensiva inställningen och valde att satsa på 16.15 trots att jag vet att mitt tidigare personliga rekord på 16.20 satt i augusti ifjol sattes under perfekta förhållanden med draghjälp från start till mål.

I loppet var även Strömstadlöparna Henrik, Björn, Marcus och Johan. En kvartett som jag aldrig lyckats slå på så här korta distanser däremot brukar de vara fullt mänskliga när distanserna blir halvmarathon och uppåt. Mindre mänsklig på distanser 21km och uppåt är för övrigt Herr Sander som gjort 2.31 på marathon...

Eftersom jag tidigare i mina banlopp ofta hamnat väl långt ner i fältet då jag haft som taktik att hålla jämn fart loppet igenom så valde jag denna gång att springa fort de första 200 meterarna. dettta fungerade såtillvida att jag slapp trängas med andra löpare under hela första varvet som gick på c:a 75s.

Efter 600 meter började några MAIK löpare bli lite otåliga bakom mig trots att jag höll framförvarande löpares rygg och gick om mig. tyvärr medförde detta dels att jag fick bromsa in lite för att slippa få spikskorna i låren och dessutom så tappade vi lite onödigt hastigt Johan Hellmans rygg då MAIK:arna efter passagen av mig genast faktisk höll sämre fart än vad jag gjorde. Men man lär sig, nästa gång jag är med om samma sak kommer jag inte med automatik vara översnäll och låta samma sak störa mig under loppet. Hursomhelst så gick jag bra i loppet. Fick draghjälp av MAIK:arna fram till då det var 3 varv kvar och jag gick om.

Gnager mig lite att jag inte försökte bättre att gå med Johan Hellman tidigt i loppet. Men jag trodde inte tillräckligt mycket på att jag hade sådana här tider i kroppen. Med en ordentligt jämn fight sista tre varven med någon löpare kan man ju plocka ytterligare några sekunder. Johan gick in på 16.02.

Tog i alla fall ut mig i loppet och hade ingen som helst koll på hur det gick i loppet för dem i täten. MEN Lena var ju med vid min sida och berätta i efterhand om den total mosningen som herr Sander stod för. I jämn tempo helt enligt plan och med en avslutning i ett tempo strax fortare än plan lyckades han först täta till den lucka på 10 sekunder som han släppt till Strömstad- och Örgrytelöparna i täten och sedan lyckas avgöra med ett par sekunder på sista varvet. Impressive Göran.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23