lördag 19 juni 2010

En knepigare vecka än vanligt

Har kort sagt haft lite knivigare än vanligt att fixa in de där tre kvalitetspasen och de där 12 milen denna vecka.

Tjänsteresa i Belgien ons-fre med sena kvällsaktiviteter stod på programmet.

Lyckades få till ett lunchpass på Åby-tartanen i onsdags innan avresan.
Körde ett VO2 max pass förstås och valde att köra 5 x 1200 meters intervaller där jag siktade på snittfart på c:a 3.10 min/km med hela 4 minute vila.

Solen gassade och jag passade på att skaffa mig lite solbränna genom att springa utan tröja.

Otroligt skönt att koppla av all jobbstress så fullständigt som jag gjorde direkt då själva kvalitetsdelen av passet började. Det var nära att jag inte ansåg mig ha tid för passet mitt i alla sista minutengrejer inför resan. Men jag var oerhört nöjd efteråt och redan under själva passet så kände jag hur detta break mitt i arbetsdagen gav ny energi som jag sulle ha nytta av resten av dagen.

drämde i min emsamhet in intervallerna på jämna 3.50, 3.50, 3.48, 3.50, 3.50 vilket innebar att jag höll precis VO2 max.

Jag sprang ju 3000 meter bana i söndags i 3.10min/km och just det tempo som man kan hålla i ett sådant lopp representerar ens eget VO2max tempo.

När det gäller vilan så var den nog egentligen lite väl lång men jag behövde den rent mentalt. Var liksom inte tillräckligt taggad för att klara av 5st 12-hundringar i VO2max fart med bara 2,5 minutersvila vilket hade varit by the book, åtminstone om man som jag följer Jack Daniel´s rekomendationer i de flesta fall. JD rekomenderar att vilan på denna typ av pass skall vara 50 till 90% av intervallens tid.

Tjänsteresan i övrigt rent träningsmässigt blev trots nedpackade träninsgkläder kass med bara 1o distans i torsdags kväll precis innan utemiddagen som jag bjöds på.
Men jag valde själv att sova på mornarna annars är ju de som gjutna för träningstillfällen då man skall få till träning på tjänstresorna anser jag.

3 kommentarer:

Mikael Eriksson sa...

Tjena Westman! Ja det är inte alltid enkelt att kombinera en löparkarriär med en yrkeskarriär, jag vet hur det är. Tyvärr är dygnets timmar begränsade.

Formen verkar dock vara bra märker jag. Du såg stark ut på Varvet, jag pallade inte att följa dig, gick helt enkelt ut för hårt och underskattade värmen. Satsade på att komma under 1,16 vilket jag fixade på Kungsbacka halvmara tidigare i våras, men på Varvet blev det för tufft.

Jo, jag tänkte bygga ett slagkraftigt stafettlag inför Lindholmenstafetten och tänkte höra om du är intresserad av att vara med i laget? Du har säkert hört talas om loppet, om inte så är det en stafett om 4x2,5 km som går av stapeln torsdagen den 9 september i år. Jag har även skickat en förfrågan till min gamla jobbarkompis Daniel Tidholm om att vara med i laget, har dock inte fått definitivt från honom ännu. Om du och Tidholm är sugna så behöver vi bara en gubbe till och där tänkte jag på Tollesson, han verkar ju vara i en fantastisk form för närvarande. Jag tror att vi fyra skulle kunna plocka första platsen utan större problem. Fundera på saken och hör av dig, jag finns på mikael.l.eriksson@hotmail.com eller 0763-092493.

Ha det gött och lycka till med träning och kommande tävlingar, vem vet, vi kanske möts snart igen! Jag är revanschsugen! ;-)

/Mikael

Samir sa...

Hatten av för en stark insats i Lerum i dag. Jag följde dig från läktaren och min äldste son stod nere vid varvning och hejade på dig. Hoppas att det hjälpte!

Och 16:12 är en bra bit närmare 16-gränsen. Mycket imponerande att se.

Tröskelkungen sa...

>> Mikael,
Självklart ser jag fram emot fler duster i löparspåret.


>>Samir,

Jo jag hörde allt hejaropen vid varvningen och det är alltid en hjälp att få heja rop när kroppen börjar säga ifrån. Tack!
Nästa gång får du allt pröva på den här tävlingen Samir;-)

Trevlig midsommar

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23