lördag 17 januari 2009

Hur skall man starta ett millopp?

Har funderat på en sak och skulle gärna vilja ha lite kommentarer om hur ni andra ser på saken.
Spaningen gäller hur man skall starta ett millopp. Säg att jag kan snitta 3.30 min/km som slutresultat. Vad skall jag då optimalt hålla för hastighet de inledande 500 meterna? Vi bortser i detta fall från eventuella fördelar med positionering i startfältet och även den mentala biten med att "ligga lite före".
Jag har märkt att jag alltid, utan undantag springer något fortare första kilometern än snitt kilometern på loppet men jag har också noterat att de bästa löparna sällan springer så där kusligt fort första 500 metrarna. Till diskussionen hör också det faktum att det tar c:a 500 meter innan kroppen hinner anpassa pulsen till att slå så många slag per minut som egentligen behövs för de hastighet jag håller första 500 metrarna. Så spaningen gäller egentligen: Kan det vara så att man borde öppna något långsammare än snittfarten på loppet de inledande 500 metrarna. Kan det vara så att en 10s per kilometer för snabb hastighet de inledande 500 metrarna skapar mer syra än samma snabba kilometer mitt i loppet? Tänker då återigen på det faktum att pulsen ligger fel de första 500 metrarna...
Nån som har en teori om detta?

2 kommentarer:

Dunceor sa...

Ingen teori utan bara egen känsla. Och i alla lopp då jag har startat för snabbt säg första km eller första 500m så har jag varit rätt trött vid 3-4km även om jag har gått tillbaka till tänkt tempo. Det är bra att låta pulsen gå upp i lugn och ro första km enligt min åsikt och sedan dra på. Tycker man ska kalkylera med att man ligger lite långsammare på första för inte chocka kroppen. Sen beror det förvisso på. Har man värmt upp mycket och kört korta koordinationslopp så kanske pulsen direkt stiger till där den ska ligga, då är det nog bara att köra på i tänkt fart direkt. Men mer mina erfarenheter och jag springer inte i närheten av din kapacitet.

Lena sa...

Nummerlappen gör ju att man atomatiskt startar för fort. Va, funkar inte alla så...

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23