torsdag 29 januari 2009

Snart slut på snoret!

Den här förkylningen har satt sig fast lite i kroppen.
Lite segt att inte kunna träna på enligt plan nu när man gjort en gedigen träningsplanering för en gångs skull. Faktum är att jag aldrig förr haft en så genomtänkt plan för min träning och träningen har heller aldrig förr riktats så tydligt mot ett enda mål....Terräng SM sista helgen i april.
När man varit infekterad i 10 dagar varav 6 dagar var helt träningsfria är det lätt att få för sig att man tappat allt vad form heter men så är det naturligtvis inte. De förbättringar jag gjort senaste halvåret finns naturligtvis kvar så bräcklig är inte formen att den helt sabbas av en infektion i ett fåtal dagar, men känslan är att man får börja om.....


Nåväl, idag var det inte idealiska träningsmöjligheter. Lena är förkyld och på jobbet var det möten hela dagen inklusive lunchmöte. Träningen avklarades därför på löpbandet efter nattning av Oscar och Noel. 13 km på 49 minuter blev det. Hyfsad fart ändå och jag känner mig faktiskt klart bättre dag för dag nu. Kan nog dra på med backpassen imorgon åtminstone 30 sekundersvarianterna.

Jack Daniel´s skrivar faktiskt lite i boken "Jack Daniel Running formula" om hans syn på träning vid förkylningar. Han skriver att det brukar funka att köra 15 - 20 x 200 meter i R fart (R fart = TÄVLINGSFART PÅ 1500 METER) när förkylningen nytt ett stadium där feber och halsont är över och det mer handlar om lite snor och sånt som återstår. Sådana repetitioner är jämförbara i belastning med 30s backe så det får det bli för mig imorgon vid lunch.

Igår gjorde jag en häftig grej. Jobbade i Danmark hela dagen och åkte sedan hem på eftermiddagen, kom till jobbet vid 20.00 tiden och lämnade där in hyrbilen. Det häftiga låg i att jag ställde upp Väskor, bärbar dator, öl (såklart har man med öl från Danmark ;-)) mm på jobbet och svidade där om till löpare varefter jag sprang i 4.00 minuter per kilometer till centralstationen (8km) för att hinna med en buss hem till Nödinge........
Faktiskt ett pass att vara stolt över bara att det blev av överhuvud taget. För två år sedan hade jag aldrig tänkt i de banorna överhuvud taget. Det gäller att se möjligheterna till träning i vardagen. De finns där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att kunna träna på. Bra tempopass där, har själv märkt att de ger mycket bra effekt även om jag kör de lite långsammare (4:15-4:20 med puls på ca 85%, lite långsammare än marafart) men det kanske beror på årstiden. Läst om många som i stort sett endast kör lite hårdare tempo under grundträningen och fått mycket bra resultat av det.

Anna sa...

Man får nog se till att tänka utanför lådan när man har barn och båda jobbar. Jag har det förspänt nu när sambon är hemma med vårt barn men snart börjar dagis och då blir det lite klurigare. Ska tänka på Mr Daniels idag, ska ut på en runda och är är väl inte helt hundra än men ingen feber och inget halsont.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23