torsdag 1 januari 2009

Svårt att få upp pulsen

Idag körde jag 22,4 km vandringsled igen. Hade inte obegränsat med tid så jag tänkte fösöka hålla hyfsad fart och siktade på 1.45. Det blev 1.46 men med märkligt låg puls. medelpuls på 137 slag bara...
På sitt sätt är det ju bra med låg medelpuls då detta är en indikation på att man förbättrat syreupptagningen men det är bara det att jag de senaste månaderna fått se pulsen gå ner med bibehållen ansträngningsnivå och med bibehållen fart. Låt mig exemplifiera:
Sprang i Bovallstrand Lucia (halv)marathon 13 december och sprang med in på 1.21.41 med en snittpuls på 155 slag/minut vilket är rekordlåg medelpuls på tävling för mig oavsett längd på loppet. OK detta lopp kändes faktiskt rätt beghagligt så jag drog slutsatsen att jag var bekväm och att jag troligtvis kunde skrämt upp pulsen om det varit lite mer kamp om DM-guldet mot slutet.
Nästa exempel är tröskelpasset i måndags 3 x 2,5km kuperat + 1 x 2,7km flackt som jag skrev om i tidigare inlägg. Medelpulsen på detta pass var också märkligt låg. Farten var totalt sett för hela kvalitetsdelen 17 sekunder snabbare än under passet 12 dagar tidigare men medelpulsen var sju slag lägre.
Så till det tredje exemplet och det är tävlingen igår då jag inför tävlingen bestämt mig för att försöka pressa medelpulsen till 165 men det gick inte utan medelpulsen hamnade på nästlägsta notering i tävlingssammanhang för mig 160 slag/minut...
Jag har inte svaret på frågan men tycker bara att det är märkligt att jag inte kommer upp i puls ordentligt. Kanske kan medeldist ha rätt i sin spaning om att mängden senaste veckan påverkar mig resultatmässigt och då kanske detta med pulsen är kopplat till det. Jag vet inte men lite märkligt är det iallafall.

3 kommentarer:

Nix sa...

Jag upplever som sagt samma fenomen - och det intressanta är att det var ungefär detsamma förra året.

Kan det vara så att kylan påverkar? För även om jag har uppbyggnadsperiod så tävlar ju du för glatta livet - så det kan ju inte gärna bero på träningsmängden/-formen.

Tröskelkungen sa...

>> Nix, Det är intressant detta. Jag förstår det inte alls. Du har ju förstås rätt i att temperaturen skall påverka pulsen (hög puls vid varmt väder p ga att hjärtat får pumpa mer blod som skall hjälpa till att kyla genom blodflöde till ytliga kärl) men jag undrar om det räcker som förklaring. Jag funderar på om det antingen kan ha med viktförändring att göra eller möjligen och kanske mer sannolikt förbättring av någon egenskap medan någon annan släpar lite. Lite lagom kryptiskt....

Unknown sa...

Hej!
Jag har precis samma erfarenheter vad gäller pulsen. Har konstaterat extremt låg puls t.o.m. vid tävling om det råder sträng kyla. Körde förra året en skidtävling i Östersund i -18 till - 22 grader och hade en snittpuls på nästan 25 slag under min normala tävlingspuls (ofta snitt på ca 160 på långa lopp). Trots den låga pulsen höll jag bra fart och körde den avslutande milen (42 kms lopp) mycket snabbt.

Min analys är att kroppen vid kyla stryper cirkualationen i de kroppsdelar som inte används. Efter loppet hade jag vätskeansamlingar på framsidan av låren och kring buken (ödem) - något som jag tolkar som ett resultat av strypt cirkulation. Loppet gick i lätt terräng vilket innebar hög andel stakning.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23