onsdag 31 december 2008

sylvesterlopp på snabb bana

Idag var det tävlingsdags och det var 10 km stadslopp i Göteborg som stod på programmet. Sylvesterloppet var det hela 9 år sedan jag sist ställde upp i. Banan har justerats massor med gånger sedan dess så några jämförelser är inte möjliga mellan olika år. Årets bana var extremt flack och jag tycker inte att den särskillt knixig så det borde kunnat bli bra tider. Garmin sade dock att banan var 10,17 km. Troligtvis är den exakt 10 000 meter eftersom den är kontrolmätt enligt konstens alla medel men för mig är Garminsträckan bra att känna till för jämförelser mellan olika stadslopp. Annelundsrundan exempelvis var ju bara 9,85km enligt Garmin.
Idag blev det 35.07 minuter och jag pressade mig mot slutet för att komma under 35 minuter men det gick inte att få upp sådan fart idag. Låg i ett tempo som kändes behagliht men kunde inte heller öka. Försökte en gång efter 3 km att lämna klungan men det gick liksom inte att komma loss...
Kul med ett lopp så här års så att man kan se var man står. Nu ser jag svart på vitt at det behövs kapas 1 minut och 30 s på milen för att jag skall ha chans på mina mål för våren. Ser tufft ut men jag har inte givit upp kampen, inte på något sätt...

Gott nytt år!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tid ändå! Det kan nog vara mängden som gör att det blir sådär, känner igen fenomenet. Sen när man minskar ner på löpningen brukar benen bli betydligt lättare :)

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist, Här köper jag fullt ut din teori!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23