torsdag 25 december 2008

Löpbandet ger draghjälp under vinterträningen

På juldagen åker vi traditionsenligt till barnens "gammelmormor" och frestas att äta brutalt många olika sorters hembakta kakor. Jag lyckades med bedriften at begränsa överätandet till en dag denna jul. Har ju inte lust att tappa fokus innan jag plockat bort de där sista 3 kilona som jag har kvar till målvikten. Jag tycker att det är lätt att hålla vikten under tiden man tränar men det är alltid tufft att gå ner i vikt oavsett om jag är långt ifrån idealvikt eller nära. När tävlingssäsongen dragit igång i mars vill jag sedan länge nått målvikten 69 kg så att jag kan fokucera påkvalitetsträningen utan att behöva begränsa kaloriintaget.
Imorse vaknade jag vid 07.20 av att Noel tyckte att det var morgon vilket jag fann omöjligt med tanke på hur trött jag kände mig och dessutom tyckte mina grumliga, morgonsuddiga, närsynta ögon att klickan såg ut att vara 01.20 varvid jag bestämt försökte övertyga minstingen om att det minsann var "mitt i natten" och att han skulle sova vidare. Det gick väl sådär. Fick lägga mig i hans rum brevid honom och halvsovandes fortsätta kampen mot en, som det kändes, alltför tidig morgon. Efter en dryg timme kan jag inte längre hålla kvar honom då han hört att även Oscar vaknat och satt på sitt rum och lekte med sina julklappar. Jag gick upp efter Noel och tänkte vad fasen är båda grabbarna uppe och leker med leksaker mitt i natten?? Jag blev då varse att klockan var 08.30 och då var det bara att resignera och göra morgon.... men va fasen 09.16 startade min morgonjogg på 8 km i toklångsam fart och med mycket stretch.
Pass nr två efter besöket hos gammelmormor valde jag att förlägga på löpbandet. Det är skönt att variera sig. Ibland vill man definitivt vara ute i friska luften och springa och jag håller med om att det ger en helt annan känsla efteråt om man väljer det alternativet. Ändå väljer jag vintertid att förlägga många pass inomhus av bekvämlighetsskäl men också det faktum att kvalitetspassen blir något lättare att genomföra med "draghjälpen" som ett löpband innebär. Man designar ett pass och genomför det enligt plan helt enkelt. Idag hade jag dock bara planerat att springa 12 km men hade inte bestämt någon fart. Det visade sig dock att benen var pigga så jag brände av 12km i 1 grads motlut på 42.30min och då ingick lite kort uppvärmning (1 km) och 2 km nedjogg i den tiden resten körde jag i ett streck på 18km/h. Det går lätt på löpband skulle inte fixa 10 000 meter på under 34.00 just nu men på löpbandet skulle jag nog klara 32.30 - 33.00 om jag riktigt tog i allt jag har.

2 kommentarer:

Patrik Engström sa...

Mors,

Haha, har gjort samma sak med mina barn då jag blandat ihop den förtretliga sjuan med ettan på klockan! ;)

Du ser ut att köra på bra just nu, kommer bli spännande att se när du mosar på i vår!

Jack Daniel's training formula? Vad e det? Ingår det en del whiskeydrickande i den? :)

Tröskelkungen sa...

>>Patrik,
Tack för den kommentaren det inspirerar. Jag har stora förhoppningar om att mängdträningen under vintern som jag nu kör skall ge utdelning till våren.
Om du inte har haft ett stort intresse tidigare för träningslära så kommer du ha det efter ett par sidor i "Jack Daniel´s running formula". Om du köper den så var noga med att det är den senaste upplagan. Många är de löparbloggar som talat varmt om denna profet inom träningslära för löpare. Jag införskaffade tiotalet böcker om löpning då jag var i USA varav denna var en och jag fastnade extra mycket för den- Jag hörde då av mig till K.Algers, som hjälpt mig med träningsupplägg i perioder, och frågade lite om han hört talas om denna Jack Daniel´s och om han kunde rekomedera mig att träna enligt det program för 5 - 15km som finns i slutet av boken. Kristians kommentar var övertgande: "Jasså har du Jack Daniel´s boken, ja det är bara att köra han har full koll den mannen". Jag följer upplägget i princip men inte i detalj. INget whiskeydrickande finns med i programmen ... ;-)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23