lördag 13 december 2008

Istället för trångt köpcentrum

Jo, det får man nog säga.....sämre kan man ha det en helg i mitten av december då de flesta springer på backaplan eller bäckebol (som köpcentren heter i Göteborgstrakten) och stressköper julklappar och handlar mat, bakar och planerar med släkten.
Familjen Westman gjorde det bästa av den här luciadagen. Vi tog barnen i en biltur till norra Bohuslän och lät barnen leka på en lekplats i närheten av målet på IK Granits utomordentligt välarrangerade halvmarathontävling i Bovallsstrand. Som vanligt fick vi sällskap av barnens morföräldrar som troget brukar följa med oss ut på tävlingar i princip varje eller åtminstone varannan helg under året. Tror att jag är uppe i 33 tävlingar under året nu.
Idag var det bara Pappa Westman som sprang tävling men på nyårsafton skall även Lena kuta, då skall det gå fort för oss båda.

Min form verkar vara OK varken mer eller mindre. Noterade 1.21.50 på loppet idag vilket är förvånandsvärt lite bättre än fjolårets 1.22.03. Jag tar det dock med ro eftersom min snittpuls var endast 155 under loppet vilket kan jämföras med min tröskelpuls på 165 enligt laktattestet och jämfört med tex 167 i snittpuls under Göteborgsvarvet 2008. Det var nog helt enkelt så att jag blev lite bekväm under loppet och låg kvar i andraklungan trots att det gick lite väl långsamt egentligen. Men det var trevligt att kunna uppleva ett lopp på ett lite annorlunda sätt, jag brukar normalt sett bara se löparna framför mig och knappt ha koll på olika delar av banan, grymt fokucerad och jag brukar ha lätt att pressa mig till max. Så inte denna dag. Var sugen på en sällskapsresa och så fick det bli, åtminstone fram tills 4 km återstod då jag med en liten tempoökning skakade mig loss från andraklungan och kunde bärga andraplatsen i loppet och säkra DM-guldet i seniorklassen för deltagre från Bohuslän-dal. Under loppet fick jag fint stöd från familjen somhejade högt och ljudligt på den polkagrisrandiga familjefadern som njöt av förmånen att få ett springa i ett hårt men bekvämt tempo tillsammans med andra löpare under bästa tiden på dagen. Som sagt sämre kan man ha det.

1 kommentar:

Lena sa...

Grattis darling;) Och tack för att du ger oss en anledning att inte kriga med alla andra julklappsköpare, utan för att vi fick den fantastiska möjligheten att se ett vinterskrudat Bovallstrand i motljus.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23