måndag 12 juli 2010

33.39min! Kanonlopp i Strömstadmilen

Strömstadmilen är ett lopp som tilltalar mig. Den har följande viktiga ingredienser:

1. Ett stort lopp i förhållande till stadens storlek vilket gör att loppet liksom intar stan. med allt vad detta innebär när det gäller publik speakers mm.
2.Loppet lockar många av mina jämnbördiga kombatanter

Vi åkte hela familjen till Strömstad för Strämstadmilen men till skillnad från förra året så valde vi att stanna över på Daftö Pirat camping. Således en grym helg inte bara för mig och Lena utan även för familjlens små pirater.

Det fanns således massor med bra referenspunkter bland löparna. För sådana är vi löpare vi jämför oss med varandra och det är också en stor del av tjusningen. Är det någon ny löpare som dyker upp i resultatlistan i närheten av våra namn går vi snabbt hem till datorn och googlar fram vem denne löpare kan vara och framförallt vad denne är god för på olika distanser.

Nåväl. Jag rankar i alla fall min prestation i lördagens Strömstadmil som mitt kanske bästa lopp hittills alla kategorier. En titt i resultatlistan, som alltså innefattar många bra referenspunkter visar varför.



Vet faktiskt inte varför det gick extra bra i detta lopp men jag är glad att jag under uppvärmningen , då jag kände en viss pigghet i benen, valde att bestämma mig för en något mer optimistisk öppning och att jag inte utan strid skulle vika ner mig mot Strömstadlöparna som jag ju trots allt fick storstryk av under 5000 metersloppet dagen innan midsommarafton.

Under loppet såg det annars ut som vanligt. Efter en som planerat lite hårdare inledning första kilometern hamnade jag i en klunga med klubbkompisarna Julius, Jocke Nätt samt Strömstadlöparna Marcus och Björn samt Hässelbylöparen Majling men vi lämnade en lucka fram till Johan Hellman, Rickard W och Soovik som bara växte och växte fram till 3-4km passeringen då vi plötsligt istället började plocka ikapp.

Efter c:a 5km var vi ikapp ochg då jag nu kände mig relativt fräsch (ingen aning om hur det kunde komma sig) så valde jag att pröva en kort tempoökning för att se vilka i den nu ganska stora klungan som var villiga att testa lite högre fart, ingen gick med och jag hamnade själv med några tiotals meters marginal. Var detta bra? Började känna mig lite osäker på hur taktisk jag var i mitt löpande men tanken på att jag snart skulle se Lena och grabbarna igen och att Lena kanske skulle bli LITE imponerad av min placering i fältet stärkte mig att fortsätta och försöka fånga in norrmannen framför för att om möjligt sedan bita mig fast som en igel in i mål. Så blev det och jag lyckades till och med spurta ner norrmanen med en brutal spurt sista 200 metrarna. Det var förvånande men såklart kul att notera i mål att jag var ungefär minuten snabbare i mål än vad jag borde varit med den standard jag visat upp hittills i år. Måste vara några oxidantiva enzymer som hittat in i rätt celler på sista tiden ;-)

Mycket spännande att se på fredag om det var en tillfällig topp eller om jag faktiskt kan bibehålla den fina formen för isåfall så borde sub 40min i kraftprovet vara en möjlighet.

Längre fram i fältet imponerade Mikael Ekwall med att besegra nyblivne svensken Adil Boafif (stort grattis! båda två).

Tillsammans med Patrik Anderssom och Julius Lyckades Hälle bli 3:a i lagtävlingen.

Oerhört kul lopp. Sprang ni inte i år så boka in tävlingen till nästa år. www.milen.se

3 kommentarer:

Samir sa...

Vackert löpt i värmen, och jag kan skriva under på att "brutal spurt" inte var någon överdrift. Det var kul att se hur du flög fram genom kurvan och in i mål!


//en som bara orkade 5 km.

Anonym sa...

Grattis till en bra tid! har hört att det är en ganska tuff bana så riktigt imponerande!

Tröskelkungen sa...

>>Samir,
Kul att se dig på tävlingen. Roligt att du gör framsteg med träningen och att du snart är med i "sub 40 på milen klubben" vad det verkar.

>> Julle,
Helt riktigt som du skriver det är en relativt kuperad bana så at persa på den är jag grymt nöjd med.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23