tisdag 27 juli 2010

4 x 5 x 400meter med 30s ståvila + 4min serievila

Idag en skön semesterdag.
Lena och jag har uttalat "träningsläger" måndag, tisdag och onsdag. Två pass per dag skal rivas av och så mycket kvalitet som kroppen pallar skall det också vara.

För min del blev det inledningsvis 8,5km distans i förmiddags varav 12 minuter barfota på gräs. Sprang sk "timglas" på en fotbollsplan här i närheten av där vi bor.
Timglas innebär att man joggar på kortsidorna och drar på i hög fart på diagonalerna.

Det här med barfotalöpning och framförallt framfota löpning är ju på tapeten nu och man måste ju prova på och sedan ta ställning. Jag har i några veckor nu (6 tror jag) sprungit c:a 70% av mina pass i skor som underlättar framfota löpning.
Har köpt två stycken par Newton runningshoes och diggar dem skarpt. Har tänkt fortsätta med barfotalöpning som komplement. Kommer springa barfota 10-15 minuter 3 gånger i veckan i syfte att byga upp starka fötter.

Dagens aktivitet för barnen (och denna gång Pappan)blev bad i äventyrsbadet i Lerum alltmedan Lena körde tuffa kuperade tröskelintervaller i Härskogen.

På eftermiddagen körde Pico och jag banintervaller på Kongevi.

Ville ha ett rejält kvalitetspass nu så jag designade passet till 4 sets av 5 x 400 med så kort vila som 30s. Den korta vilan gör att det blir ett VO2 max pass med bra efekt på hjärtat då pulsen i slutet av varje set är rejält hög. Hade satt målet till 74s i snitt på fyrhundringarna vilket är 3.05min/km men det blev på grund av god form 71,5s. Körde första tre seten i Newton racers och sista setet i spikskor (Nike ventulus).

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23