lördag 17 juli 2010

kraftprovet 40.03 på 11.6km , NÄRA drömgränsen


40.03! Grymt lopp och klart nöjd. Nya chanser att gå under drömgränsen 40 minuter kommer. Har inte koll på temperaturen men varmt var det såsom brukligt under stadsloppen denna sommar. Det var till att hälla två muggar vatten över huvudet vid varje vätskestation och att springa igenom duscharvarje gång det erbjöds.
Hamnade snabbt i en slags andraklunga med Julius Strömberg, Johan Hellman, Björn Martinsson, Jari Repo och Anders Soovik. Mina vanlig kombatanter de senaste loppen således. Tyckte att farten var hög men insåg att jag behövdeligga med i det gänget för att ha en rimlig chans att nå den tid jag riktat in mig på.

Julius var oväntat stark och gick loss från oss andra redan efter 4 km. Det blev ingen stor lucka men såpass att han blev själv fram till 8km passeringen då vår andra klunga delat upp sig och Björn Martinsson från Strömstad som var starkast av oss idag var en första att nå ikapp den ensamme Julius.

Banan är grymt kuperad och det gäller verkligen att spara krafter så att man kan gå fort även de återstående 2,8km som är kvar då man kommit upp för slussarna. Jag lyckades hålla mig fräsch och kände att jag hade en hygglig chans att gå ikapp Julius och kanske även Björn men så blev det inte riktigt. Björn var för stark idag och slog mig med 11 sekunder. Lyckades dock bli placeringen efter honom vilket innebar en nionde plats vilket var ett av mina bästa lopp också detta.

Nu är det en härlig helg i Bäsingebo och Svärfars stuga med god mat och dubbla pass per dag som väntar lördag och Söndag innan det är dags för de två sista arbetsdagarna innan semester.

Lena sprang också Kraftprovet och hennes tid 53.34 var bra på den kuperade banan.
Måste dock säga att jag är mäkta imponerad av Norskan Melkevik-Otterbu som som 2007 gjorde 39.29 min på banan. Hon måste varit god för rktigt låga 32 minuter på 10 000meter vid det tillfället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj vilken kanontid surt att missa sub40 med 3 ynka sekunder!

Hogge sa...

Gött att se farten i dina ben... Finns ju en fin hängsträcka den 9 oktober...

Tröskelkungen sa...

>>Julle,
Japp surt men jag såg klockan på upploppsrakan och gjorde vad jag kunde för att gå under så det fanns helt enkelt inte i kroppen.

>>Hogge,
My friend,
Precis nu kan jag nog vara till nytta på en hängsträcka och Stockholmsterräng passar klart bättre än exempelvis den långsmma risiga jukkolakavleterrängen.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23