lördag 31 juli 2010

Nytt landsvägsmil pers i Falkenberg

Drog med familj och svärföräldrar till Falkenbergsstadslopp.
Ett lopp som vi som löparfamilj ger högt betyg i och med att det är:
1. Stort lopp i liten stad med engagerad publik (tack för stöd längs med banan)
2. En stor lekplats precis vid startområdet
3. snabb rekordvänlig bana.

Lite minus kan man dock ge för obestämd tidpunkt för prisutdelningen. Kan låta som en bagatell men för för barnen blir det segt att vänta. Vet man från början att det är prisutdelning klockan 16 så har man ju möjlighet att ta barnen till exempel en lekplats under tiden.

Så loppet då?
Jo jag var rätt taggad och drog i väg i hög fart. Tydligen gick första kilometern på 3.05 min/km så det var väl liteväl optimistiskt och har garanterat försämrat sluttiden något litet. Johan Larsson (ni vet den "okände" löparen som i våras blev näst bäste svensk på GBG-varvet) tog täten och Marcus Pettersson (fd elitcyklisten som nu representer IK Jogg.se och dominerar många löplopp i Halland sommartid) hängde på i hela 4km. Själv hamnade jag i ingemansland tidigt då jag försökte hänga på Johan och Marcus i 1,5km och sedan inte längre mäktade med tempot. Jag hade då fått en hyfsad lucka bakåt och ville inte släppa upp konkurrenterna bakom. Det var tungt att jagas av en sjumannaklunga och samtidigt ha låååångt fram till 2:an i 8,5km men jag är nöjd med utgången. 3:a och en putsning av personbästat på 10km landsväg.

Resultat
1 Johan Larsson IFK Lund 00:31:39
2 Marcus Petersson IK Jogg 00:32:41
3 Robert Westman Hälle IF 00:33:36
4 Daniel Lund Trångvikens IF 00:33:43
5 Anders Soovik Kongahälla AIK Friidrott 00:33:54
6 Johan Arnell IFK Lund 00:33:58
7 Henrik Orre Björntorps IF 00:34:19
8 Mikael Eriksson Lindome Löparklubb 00:34:36
9 Mattias Jonson Solvikingarna 00:34:40
10 Markus Jönsson Alliansloppets SK 00:34:44
11 Joakim Röstlund Solvikingarna 00:34:51

Rankar prestationen i Strömstad 10 Juli som klart bättre men då hade jag ett perfekt lopp med draghjälp precis hela vägen.

Lenas 42.11 var också pers och det var positivt. Nu är det Musselloppet som gäller nästa lördag.

Inga kommentarer:

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23