måndag 5 juli 2010

Trög i Grevskapsloppet

34.41 blev tiden i Grevskapsloppet. Hela minuten från pers på en landsvägsmil och ändå var loppet nästan platt och dessutom bara 9.85km enligt Garmin.

Inför loppet hade jag väl gissat på att min kapacitet skulle ligga på c:a 33.50 men det var grymt svårt att få fart på benen i värmen. Det var ju c:a 30 grader denna heta sommardag så det var onekligen lite hett. Till skillnad från Göteborgsvarvet så var det dock lite fläktande vind så det förbättrade läget en hel del.

Inga jämbördiga eller bättre löpare kom till start så det blev one-man-show för min del men jag brukar kunna trycka på bra ändå. Nu var det dock helt stört omöjligt att få upp farten över tröskelfart. Märklig känsla i benen och jag är övertygad om att det hade med värmen att göra.

Lena sprang på 42.56 och fixade en andra plats i damklassen. Lena hade precis samma känsla som jag under loppet. Tungt att få upp benen i normal fart.

Jag har en spaning i relation till detta. Verkar som att jag tapar c:a 6 sekunder per kilometer i hög värme (heta svenska sommardagar såsom gbg varvet 2010)

2 kommentarer:

John sa...

Grattis!Grymt bra jobbat! Önskar att jag kunde nå min tröskel utan att det känns som om benen skall gå i tretusen bitar.

Snygg sida!

Tröskelkungen sa...

>>John,
hmm det där får du gärna utveckla vidare. Tröskelträning skall vara hård men bekväm så som jag ser det.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23