tisdag 24 augusti 2010

Skynda läka nu vadjäkel!

Känns ganska ovisst nu. Hade liksom inte alls tänkt mig sista veckorna inför årets viktigaste tävling så här. Nu skall man maximera mängden tröskelträning och köra så mycket som möjligt i kuperad terräng.

Men min vänstervad lubbar inget Lidingölopp såsom läget är nu. Sanningen är att den knappt hade gått med på en lätt promenad imorse då jag haltade ut ur sovrummet klockan 05.20 för att dra på mig rullskidstassen. 45minuter rullskidor innan frukost blev det och sedan, på lunchen 30minuters painful massage och så ikväll 90 minuter crosstrainer.
Tack och lov att crosstrainer funkade bra. Då kan man åtminstone hålla igång benen lite. Fast att få upp pulsen med crosstrainer det kan jag inte. Får fult med syra i benen långt innan pulsen ger sig upp i ärheten av tröskelpuls.

Min massör tror på snabbt tillfrisknande men det gäller att ta det lugnt. Känner man krampsmärtan så gäller det att avbryta, stretcha och massera och sedan fortsätta.

Just idag avstod jag löpning men imorgon kanske jag testar lite försiktigt igen. Kommer vara grymt försiktig.
Tävlingar framöver finns det massor av och jag vill liksom ha dem i tankarna då jag tränar men nu är det rätt ovisst vad som blir min nästa tävling. Kan liksom vara kvitt bekymren imorgon eller så står jag på startlinjen först i oktober. Jädrans ovisst känns det faktiskt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Blir det inte bättre inom några veckor rekommenderar jag stötvåg, om du har bråttom (vilket jag tror du har). Här kan du se var närmaste klinik ligger:

http://www.ergomove.no/index.php?cat=klinikker_sverige&lang=se

Fit-Eva sa...

Är det gubbvad så ska du precis som du skriver avbryta så fort du känner krampen/smärtan allt för att inte göra det värre.
Håller med medeldistans att stötvåg kanske borde testas. Har dock inte sett något resultat på att det verkligen funkar just på gubbvad men på tex hälsporre som oxå kan vara väldigt långdraget så vet jag att det brukar funka.
Håller tummarna för att det blir bra snabbt så att du återigen kan få visa att du har en enormt bra formtopp i år.
Liten fotnot: Barfotalöpning och VFF i all ära men många är de som fått problem när de börjat med detta. Kör själv detta men bara i mycket liten utsträckning.
På sikt tror jag på träningen då den främjar framfotalöpning och ett mer naturligt steg men övergången måste göras under längre tid.

Anonym sa...

För mig hjälpte det mot "gubbvaden". Vanliga massage bet inte på den. Stötvåg har några fördelar gentemot massage: dels är det mer skonsamt och ger mindre åverkan (blödning) på muskler och vävnader än vad riktigt hård massage kan ge, vilket betyder att man återhämtar sig snabbare från behandligen. Sen är stötvåg mer effektivt för att reducera ärrbildning; kanske räcker med 1-2 behandlingar jämfört med tvärfriktionsmassage där man kanske får räkna med ett flertal behandlingar innan det är bra, och med smärta efter varje behandling dessutom.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Fit-Eva sa...

Medeldistans: Fördelarna verkar vara många med stötvåg, tack för specifik info om de fysiologiska effekterna. Och även om det är ganska dyrt så behöver man ju inte så många behandlingar...

Joakim sa...

Det här med stötvågsbehandling, laser, ultraljud etc etc på långvariga svårläkta tillstånd såsom vi löpare ofta råkar ut för är ju förstås intressant. Dock kanske inte helt nödvändigt att tillgripa om det gäller akuta bristningar med mera där tvär friktionsbeh. torde kunna vara tillräckligt kombinerat med försiktig sjukgymnastik (obs ingen stretch förrän neg. isometri)

Dock skulle det vara av största intresse om någon känner till någon studie, någon klinisk prövning eller någon form av EVIDENS för att allt detta fungerar?? Då blir det lättare att navigera i vilken behandling man skall välja och NÄR. Någon som hört något??

Anonym sa...

Det jag skrivit är vad jag snappat upp under samtal med de naprapater som behandlat mig när jag frågat massvis om metoderna (stötvåg vs massage) och hur de ser på det, samt att de berättat om hur andra patienter reagerat.

Vill man gräva i vetenskapliga artiklar finns en sammanställning här:

http://www.ismst.com/start.htm

(Klicka på literature i högerkanten).

Anonym sa...

Vänsterkanten ska det förstås vara :)

Fit-Eva sa...

Det finns "bevis" på att stötvågsbehandling har bra effekt på problem med senor (det var därför jag skrev det jag skrev om hälsporre bla) men jag vet faktiskt inte något som visar på att det har effekt på muskelskador (så som ju gubbvad är) och det är alltid intressant att läsa mer om detta och höra om andras erfarenheter och om det viss evidens för att det funkar.
Tack Johan och Medeldistans för att ni belyser detta båda två :-)

Tröskelkungen sa...

>> Fit-Eva, Medeldist
Tack att ni hjälper mig att finna rätt behandling. Och för all del fortsätt diskussionerna här om ni vill.

Kan tillägga att idrottsmasagen i tisdags gjorde underverk. Hade aldrig kunnat drömma om att det skulle göra så stor skillnad.
NU ser det således bra ut med att fortsätta med massage så kanske det ordnar till sig bara jag håller mig ifrån längre turer i VFF.
Skulle jag få fortsatta problem så kommer jag nog testa stötvågsbehandling såsom ni förespråkar. Bra att veta att det funkade på dig Medeldist.

Joakim sa...

Ja, vad ska man tro. Här är en bra länk till en sammanställning på stötvågsbehandling för hälsporre: http://kleinburgfamilyhealth.com/MedlineAbstractsforshockwavetherapy.pdf

som man kan se här så finns det många olika studier i varierande kvaliteter, de bästa tycker jag är de dubbelblinda, randomiserade där pat får stötvågsbehandling 1g/v i 3 v med antingen 1000 impulser vs 10 impulser (sannolikt märker pat ingen skillnad) och uppföljning efter 3 och 6 mån. Resultaten varierar mellan att inte ha någon skillnad alls till att ha signifikant skillnad. Inga studier belyser några negativa sidoeffekter.
Slutsatsen är väl ändå den att det mycket väl kan ha effekt och att det är en säker metod att prova.

dock är det mycket svårare att hitta studier som har tittat på mer löpspecifika tillstånd såsom tendinoser i vaden, löparknä, hopparknä, höftsmärtor etc etc. Plantarfascian är ju ingen sena utan ett fibröst stråk i underfoten och det är inte alls säkert att samma fysiologiska lagar gäller för annan vävnad såsom muskulatur/sena t ex. Där tycker jag inte man säkert då kan veta om stötvåg har någon effekt...

Fit-Eva sa...

Joakim: Du har absolut rätt om att plantarfacsian inte är en sena och det var fel av mig att skriva att hälsporre är en "senskada" = så som tex tendinos eller tendinit.
Det enda jag ville belysa egentligen var att just hälsporre är något som stötvågsbehandling har effekt på. Vad gäller muskler så har jag inte sett studier på detta.
Stötvågsbehandling är oxå något som ofta används av naprapater och visst är det så att vissa yrkeskategorier "föredrar" vissa behandlingsmetoder. Dvs går du till en naprapat anser de att det bästa för en skada är denna behandling men om du går till en sjukgymnast rekommenderar de något annat. Det finns många kategorier av människor som vill/kan hjälpa en och för en lekman är det inte lätt att veta vem man ska vända sig till.
Vet man bara vad man har för skada så kan man ju faktiskt göra sig en egen bedömning omm vilken behandling man skulle behöva - det är bara att använda sig av internet...
Saludos!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23