tisdag 17 augusti 2010

Träningen i sommar

Mina senaste 7 veckor har resulterat i:
120km (inför Grevskapsloppet)
130km (Inför Strömstadmilen),
155km (inför kraftprovet),
165km (vecka utan tävling),
120km (Inför Falkenbersstadslopp)
100km (Inför Mussellopet)
65km (Inlusive 10 000m Långlöparnas kväll och Ringeriksstafett)

Jag fick en lätt känning av fenomenet löparknä i veckan precis inför Musselloppet därför tog jag bort en massa distanspass från den veckan och veckan efter. Min erfarenhet av den åkomman är att om man reagerar direkt på den genom att dra ner kraftigt på mängden och att man ser till att aldrig springa tills man får ont så ger den med sig oerhört snabbt medan man kan gå med det hur länge som helst om man inte lyssnar till kroppens signaler. Idag var jag dessuto hos en idrottsmassör och knådade upp de stela och strama muskler som är själva orsaken till problemen.

Jag hoppas och tror på att jag kan vara uppe på normal löpdos (120km/vecka) igen nästnästa vecka. Jag har ännu inte behövt avstå några kvalitetspass.

Jag har i sommar kört et upplägg med 2 till 3 kvalitetspass per vecka inklusive tävlingarna. Oftast har jag kört kvalitet på onsdag + lördag samt ibland då även måndag (oftast bana). Det har funkat bra.

Nu skall jag köra mindre mängd men betydligt mer i tröskelfart för att bygga uthållighet inför Lidingöloppet.

5 kommentarer:

Dunceor sa...

Det är inte fy skam den mängden du ligger på. Mitt mål är i vinter att ligga stabilt på över 100km men det tar tid att komma dit. Ligger och harvar runt 60-70km / veckan nu.

John sa...

Löparknä är väl det som ger sig till känna under knät va? Själv har jag problem att bli av med det och det känns mer desto mer jag sätter i hälen. Om jag ändrar löpsteg för att istället använda mig av framfotsisättning känns det oftast inte alls. Jag har läst någonstans att det beror på iT-bandet som löper från höften ner på utsidan av låret och man skall kunna undvika det hela genom att stretcha denna del samt gluteus maximus.

Tröskelkungen sa...

Dunceor,
Jack Daniels rekomenderar att man INTE ökar mängden mer per vecka än:
(Antalet pass i veckan man ligger på) x 1,6km.

6 pass i veckan och 6 mil innebär då att du inte bär öka mängden mer per vecka än 10km..

Sänk tempot bara. Jag själv räds inte luspass i 5.40 min/km när det känns som det enda som funkar just då.

Lycka till!

>>John,
Du har rätt i att det handlar om att IT-bandet är för stramt vilket gör att en slemsäck irriteras MEN det sitter på utsidan av knät inte på undersidan.

Jag håller just på med att minska spänningen i IT-bandet samt närliggande muskulatur (som också bidrar). Jag gör detta via idrottsmassage en gång i veckan samt via massor av varmstretchning. Är inte orolig för löparknät, det ger med sig bara man ser till att inte springa med smärta. Att framfotalöpning skulle hjälpa är nytt för mihg men förhoppningsvis har du rätt. Har du inte testat det så besök en duktig idrottsmassage så att du får bli av med besvären. Det är en tydlig rekomendation från mig.

Andreas K sa...

John; om du har smärta under själva knäskålen och det gör ont från i stort sett första löpsteget är det nog ett "hopparknä" du har. Jag håller på att rehabar från ett sådant just nu och det är ganska besvärligt att bli av med. Ofta får man också en förtvining i lårmuskeln till följd av detta. Löparknä är (enligt mig) lättare att hantera för det är precis som Robert säger - det är inga problem så länge man inte springer med smärta.
Robert, grattis till alla bra lopp senaste tiden!

John sa...

Andreas:
Det låter ju inte alls kul. Skall hålla besvären under uppsikt. Antar att det är vila som gäller och besvären tilltar.

Får helt klart börja med mer kontinuerlig massage också.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23