onsdag 11 augusti 2010

10 000 meter 32.46!


Bilden från friidrott.se
Sprang Långlöparnas kväll igår på stadion. Bästa chansen på året att slå pers på 10 000 meter bana. Mina förhoppningar denna ljumma tisdagskväll var att försöka nå en tid under 33 minuter men loppen de senaste två lördagarna har inte riktigt pekat på att jag skulle kunna känna mig säker på en sub 33 minuter tid trots riktigtbra träningsbakgrund under sommaren.

En otroligt inspirerande känsla att komma in på stadion och träffa så många andra likasinnade löpare som också laddat för 25 härligt plågande varv på tartanen.

Under uppvärmningen han jag med att växla några ord med Swyzak, Laser, Medeldist, Sander Sydow. Jag taggade till och värmde upp med 2km löpning inklusive 5 stegringslopp på 100 meter.
Fick reda på att Andreas Svensson i Studenterna ånyo tagit på sig att hara och denna gång var det 3.14 min/km som skulle hållas. Självklart frestas man av att gå med i en sådan klunga speciellt med tanke på att Seas säkert skulle hara i princip hela vägen då han ju är god för 31.00 eller nåt på 10 000m.
Men jag vet också att Laser och Swyzaks personliga rekord på både 5000m och 10 000m är långt bättre än mina så jag skall inte överila mig tävkte jag.

Nu var Seas lite väl defensiv de första tre varven så jag hängde med i den klungan ändå (vilket i slutändan visade sig varit bra för mig). Det var lite gruff i klungan och det tror jag berodde på att andra varvet var tokigt långsamt. Konstigt egentligen att ingen av oss gick om Seas på det varvet. man kan ju inte skylla på haren att han håller fel fart. Är man säker på farten själv så är det ju inget som hindrar att man går om i så fall. Jasg skall erkänna att jag inte hade så bra koll utan jag försökte bara hålla mig i klungan utan att trassla in mig i någons spikdojor.

Efter 4000 meter så försvann Seas och Laser ifrån Swyzak och mig samtidigt som Sydow och den andra Hovet löparen, Brian, lämnade lite lucka till oss.
5000 meter passerade jag på 16.16min vilket bara är 5 sekunder från mitt 5000 meters rekord. Konstigt nog kändes det väldigt bra och jag märkte att Swyzak framför mig till min förvåning hade det jobbigare. Vid 5400 meter gick Swyzak ut lite i andra spår och släppte fram mig till dragposition. Jag axlade rollen som häst men Swyzak bröt vad jag förstår kort därefter och jag soloplogade sedan fram tills det var 3 varv kvar. Då hände det en hel del faktiskt. Samtidigt som jag sprang bra cch faktisk lyckades komma ikapp Göran Sander som hade en grymt tung dag så kom Fredrikshov löparen Brian ifatt och förbi mig.

Sista 2 varven tog jag ut mig helt. Har förstått av berättelser av andra närvarande att jag tydligen ser betydligt mer plågad ut än resten av löparna men det är nog en av mina styrkor som löpare. När jag väl är taggad så har jag lätt att ge allt.

Spurtade med maxpuls in i mål på nya perset 32.46 och det är nog det bästa loppet i år, hitills. Gymm känsla.

Uppladdningen inför loppet var annars inte optimal. Hade en tung dag i storstan med våra vilda barn medan Lena jobbade. Så mycket nytt för dem och så ont om rutiner. Antar att ni som har barn förstår vad jag menar. Väl på löpartävlingen var dock allt bra igen. Lena och barnen hejade högt och ljudligt på varje varv.
Jag hade 30 minuter på mig att tagga till när jag kom till stadion så för mig var det inga problem. Lena klagade inte på sitt utgångsläge men i hennes fall handlade det om exakt noll uppvärmning och sedan 10 000 meter i heatet efter vårt.
Det gjorde hon däremot med den äran och så fick även hon testa på de 25 varven på tartanen och i debuten blev det 42.15min.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till en kanoninsats och nytt pers! Ibland verkar det som om uppladdningen spelar mindre roll. Kanske bidrar en sämre uppladdning till att man tar det coolare i början och därigenom får en bättre avslutning?
Bra jobbat hela familjen, både ni som sprang och ni som bara hejade.
/Sander

Anna sa...

Jag förstår precis! Och grattis till en så in i bengen bra tid. Skitbra!

Dunceor sa...

Det är en grym tid och skoj för dig!

John sa...

Grattis till den nya fina tiden! Fantastiskt kul med löpare som vågar köra fullt :).

Julle sa...

Stort grattis till den fina tiden måste kännas gött att känna att kroppen svarar och att gå under 33 minuter!

swyzak sa...

Vad kan jag säga mannen, sjukt bra sprunget... Och som jag sade innan du hade verkligen kapacitet för mer än bara just under 33... Tror att du kan kapa ännu mera om du får till fler lopp över distansen på bana... Grymt iaf med payoff för din grymma träning på sistone, ser framemot en duell på Lidingö...

Patrik Engström sa...

Så. Jefla. Bra. Sprunget!

Tok-grattis till en kanoninsats. Känns som en bra belöning med tanke på den hårda träning du genomfört den senaste tiden.

Återigen grattis!

/Patrik

Tröskelkungen sa...

>> Sander
Tack! och jag kan tänka mig att din teori stämmer men det är nog ändå viktiogt att "tagga till innan start". Något som jag lyckades bra med kort om tid till detta.

Vi ses på Lidingö ....eller blir det ALJ-OPEN för dig innan kanske?? Själv har jag inte bestämt mig ännu.

>> Anna,
Hej!
Tack. Misstänkte att fler föräldrar skulle känna igen sig;-)

>> Dunceor,
Tack och vet du vad. Gröna Nike zoom streak XC2 satt på fötterna ;-)

>> John,
Thanx!

>>Julle,
tack!
Ja det var ju faktiskt ett av målen inför säsongen så jag är riktigt nöjd. Känndes också skönt att benen var piggare än på mycket länge.


>> Swyzak,
Tja! Ja du sa det och det hjälpte mig faktiskt lite under loppet. Tack också för draghjälp i loppet synd att kroppen din inte svarade just den här kvällen.
Jag ser också fram emot Lidingöloppet. Den här gången skall jag vara pigg efter passeringen vid 20,2km Grönsta gärde. Förra gången var jag helt slut.

>>Patrik
Tack Patrik!
Precis nu var det värt 14-15 milaveckorna under semestern.

Detta var ett av mina bästa lopp hittills.
Jag håller tummarna för dig. Vet att du kämpar med en skada.


>>

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23