torsdag 20 november 2008

Kalkyleringar inför SM i terräng

Jag har satt upp mitt huvudmål inför våren 2009:
Terräng-SM på 12 km den 26 april då skall jag vara max 5 minuter efter segraren.
Jag försökte igår beräkna hur mycket bättre jag måste bli för att nå målet och kom fram till att jag måste kunna göra tre varv på spåret (3 x 3,45 alltså) här i Nödinge där jag bor på 37 minuter blankt. Hur kom jag fram till det? Jo det är så lyckligt att 2 st landslagsstjärnor (Kristian Algers och Mustafa mohammed) i terränglöpning ställde upp i vår lokala tävling "terrängserien" om är just 3 varv på denna grymt kuperade elljusspårsbana. Året var 2005 och båda löparna var i bra form och jag vet att Kristian tog i vad han hade men det är möjligt att Musse hade kunnat pressa sig en halvminut till. Hur som helst gjorde Musse 32.45 på 10,3 km och han brukar vinna 12 km i terräng-sm på c:a 37,30 min. Skall jag vara 5 minuter efter i terräng-sm så måste jag under 42.30 och då är jag ute i 13% längre tid. 13% längre tid på terrängserien i jämförelse med Musse skulle motsvara 37 blankt! och jag kan i dagsläget fixa 39.06....
Tror att jag lägger undan resten av mackan och sticker ut och springer så att jag kan gå ner de där 6 kilona annars funkar det aldrig.

1 kommentar:

Lena sa...

Du får nog göra mer än bara lägga ner mackan, min käre make. Men ner vikt kommer du och det ska jag nog se till;)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23