onsdag 19 november 2008

Tävla på 1500 meter?

Har just anmält mig till första medeldistansloppet i min korta löparkarriär. Kunde helt enkelt inte låta bli, var för tävlingssugen helt enkelt. Loppet går redan 6:e december här i Göteborgs friidrottenshus och jag kommer alldeles säkert vara sist i mål. Har förresten väldigt dålig koll på vilken tid jag skulle kunna göra. Om man använder Jack Daniel´s Vdot skala så borde jag med min nivå på 10 000meter (34.27 i september) motsvara 4.28 så det får bli min utgångspunkt. Har planerat att springa ytterligare ett 1500 meterslopp 11 januari och ett 3000 meterslopp 7/2. skall bli skitskoj, är nyfiken på hur ett sådant lopp känns där man fullständigt maxar mjölksyrahalten i musklerna mot slutet. "Men don´t fear the mjölksyra" som han säger medeldist.....
Har för övrigt i samma veva också anmält mig till Stockholm marathon. Va saknas det en röd tråd i tävlingsplaneringen? kanske i viss mån.... men det är kul att tävla, och "kul" går före "mål". Kanske får jag en jäkla motivationsboost av att springa in på 4.30 på 1500 meters loppet som räcker till otaliga morgonjoggar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att ha kul är väl kanske det bästa målet man kan ha!?

Snittfarten på dagens 400-ingar var i stil med mitt pers på 5 km, dvs. 3:50 min/km men då det var både kuperat och blåsigt varierade tiderna ganska ordentligt... ;)

Kör hårt! :)

Dunceor sa...

Så ska man tänka, kul gå före "bra planering" =)

Tröskelkungen sa...

>>Berglund,
Japp det är "running training scheduling by passion".....
KOmmer även springa långa natten på tiomila (typ maxlopp i 2 timmar) veckan innan vårens huvudmål terräng-sm 12km... Inte helt enligt skolboken. Men tävla är en kul form att träna och va fasen får väl se till att träna ännu hårdare i vinter så at jag ändå klarar målet att vara max 5 minuter efter Musse och co i täten...

OK då körde du VO2 max fart lite knappt antagligen på dina 400-ingar. Tyckte att det kunde vara kul att veta om du kör liknande pass igen och redovisar.

Tröskelkungen sa...

>>Dunceor,
Japp och jag är nyfiken på vad jag kan göra på medeldistans. Har ju aldrig testat att maxa direkt. Blir aldrig mer än 5 km i maxlopp annars för mig. Tror dock att eftersom jag annars brukar vara som bäst på distanser som tar runt timmen att min styrka snarare ligger i att jag har relativt bra tröskelfart i jämförelse med VO2-max fart.

Lena sa...

Du kan räkna med stort familjestöd;)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23