torsdag 17 september 2009

DM GBG 10 000meter 33.20

Benen kändes tillräckligt pigga i morse för att jag skulle kunna våga tro att de var tillräckligt återhämtade för att jag skulle kunna göra åtminstone under 34 minuter och troligen runt 33.30 på dagens 10 00 meterslopp på slottskogsvallen.

Det var många löpare med potential mellan 33-35 minuter som anmält sig och det var nog ovanligt många anmälda. Det gjprdes en uppdelning i två heat där jag startade i det första snabba heatet.

På uppvärmningen, till vilken jag var i god tid och fick nog ihop så mycket som 6 kilometer uppvärmningsjogg. Socialt kul att kuta runt och tjöta lite med en den ena en den andra.

Göran Sander var väl den ende i fältet som jag på förhand ansåg som "definitivt för svår" för mig i nuläget. Efter Göran var det mer osäkert fast jag bedömde Alex Mutabazi, Johan Lundahl (som nyligen gjort 33.31), Anders Sundholm och möjligen Olle Dahlberg (som verkar ha hög potential men som är lite upp och ner) som mina huvudsakliga kombatanter om andraplatsen i loppet.

Startskottet gick och jag försökte hålla mig från att rusa iväg men istället blev det lite väl defensivt första varvet p g a att jag fastnade lite på en innerbana bakom lite för långsamma löpare. Inte värre än att första varvet gick på 81 s men det var exempelvis 7 sekunder efter ledande Göran Sander och i ryggen på honom följande Johan Lundahl. På andra varvet var jag inte längre fast och började avancera från min 14:e plats loppet. Det tog några varv med bra tryck men efter 2000 meter så var jag i rygg på ledande duon Sander och Lundahl vilket var inspirerande och fram tills dess hade det gått relativt lätt. Hade jag möjligen 33 blankt i kroppen idag?

Jag märkte efter 2400 meter att Lundahl hade svårt att följa Sanders rygg så jag gick om och lade mig på andra plats. Det var grymt kul att vara med i loppet på det sättet men nu kände jag av att det gått fort ett tag....

Släppte fram Johan Lundahl igen som troget gick om mig och höll ett stadigt tempo men vi fick se Sander dra iväg från och med då och sedan bara mer och mer under resterande del av loppet. Johan Lundahl och jag växeldrog lite i någon kilometer men sedan märkte jag att han tappade också min rygg så nu var det ensam plogning i 6 kilometer som gällde.

Passeringen 5000 meter gick på 16.30 min och sista 5000 gick på 16.50.

Gott med ett bra formbesked nära inpå Lidingö.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och det var väl nytt pers då? Grattis i alla fall, formen verkar grym!

Spring-Therese sa...

Fasiken vilket slag du verkar vara i. Underbart bra jobbat! Och inspirerande!

Sköt om dig och ladda samt träna väl/smart nu!
T

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist,
Japp det var nytt pers igen ;-)
Bara att njuta.
Lycka till i helgen på ALJ Open.

>>Tess,
Du vet hur det känns, bara att njuta av att få känna att det går lätt och att tävla mycket så att man får njuta mycket av den form man skapat ;-)

rosenblom sa...

Du såg jävligt stark ut igår. Du var väl den ende som inte varvades av segraren? Grattis till nytt pers! Jag persade i B-heatet, men på en heeeeeeeeelt annan nivå.

Ingmarie Nilsson sa...

Strålande! Grattis!

Anna sa...

Stort gratttttis, underbar prestation- igen!

Trail.st sa...

Vilken tid! jag är impad. Här försöker jag slå pers men då är jag 10 minuter efter dina tider :-)

Tröskelkungen sa...

>> Rosenblom,
Gracias Amigo,
Jo jag klarade precis att hålla undan för "Sandervarvning" men det var på håret.
Läste din redogörelse på din blogg. Helt rätt att komma till slottskogsvallen och köra en 25 varvare. Ännu mer kul ju fler som kan tänka sig att testa banlöpning.

>> IngMarie,
Thanx, Vad har du för 10 000 meters pers förresten? Du har ju gjort 1.13 på halvmaran så det borde väl ligga i trakterna av 33 - 34 minuter eller?

>> Anna,
Tack, ett pers skall man alltid glädjas åt och det gör jag.

>> Piratfarsan,
Tack!
Pers på alla nivåer är lika kul. Så har det alltid funkat för mig.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23