lördag 19 september 2009

Vilka skor skall få chansen?

OK nu är det dags att välja skor inför Lidingöloppet.
Jag har tagit fram tre kandidater från samlingen varv två par varit med om c:a 5 lopp var redan och ett par är helt nyinförskaffade.

Är grymt sugen på de nya lätaste dojorna men är osäker på om den ringa dämpningen räcker 30 km eller om det kommer att trötta ut vaderna med tiden....


Adidas Adios 200gram. Marknadsförs som ett alternativ på marathon för elitlöpare och bars av Haile Gebreselaisse då han slog marathonvärldsrekordet. Jag hade skorna bl a vid perset på 10 000 meter igår (33.20) och på Falkenbergsloppet (10 km på 33.42)
Bra dämpning och grym passform. Enda frågetecknet gäller sulan som kan ta upp lite smuts i mönstringen.



NB RC 769 Mina favoritdojor på kvalitetspassen. Springer alla kvalitetspass i dem ända sedan jag köpte dem för i Juli. Troligen de bästa skorna jag ägt. Satt på fötterna vid perset på 5000m i augusti och på halvmaraperset veckan senare samt på Edet runt i slutet av samma månad. Grym passform och en sko som man inte behöver oroa sig för beträffande dämpningen trots låg vikt (220g) Enda nackdelen gäller att textilen i dessa lär ta upp en del vatten om det blir vått



Nike Zoom streak XC2 150 gram lättviktare med förvånandsvärt bra dämpning även fast de inte kan mäta sig med ovanstående modeller då det gäller just denna aspekt. Textilen är lätt och luftig och ökar ej i vikt då det är blött. Bra passform men än så längeoprövade och skall gå första kvalitetspasset imorgon.

7 kommentarer:

Staffan sa...

Åhh, jag vill också ha ett par Adios, det verkar vara en grym sko. Osäker dock om det är rätt val för 30 km terräng? Jag röster på NB som du ju verkar gilla!

Anonym sa...

Röstar också på NB. Ta det par som du sprungit mest med och känner dig mest bekväm i.

Tröskelkungen sa...

>> Staffan,
Adios är skönt dämpade och helt klart goa men de är för neutrala löpare. Har du viss pronation så rekomenderar jag RC 769 istället.
Tror att det blir NB-dojorna på lidingl precis som du rekomenderar

Tröskelkungen sa...

>>Medeldist,
Tack. Jag tror jag håller med. Vad kommer du ikläda dig? Och..Lycka till idag!

Anonym sa...

Kör med mina Nike Zoom Explosion Road 2 (pust, långt namn), som blivit min favoritsko nu. Free:na är också bra, men med ökad mängd behöver jag lite mer dämpning har jag märkt, annars värker benen, speciellt underbenen.

Dunceor sa...

Jag har ingen direkt åsikt om vad du ska välja men bara säga att Nike Air Zoom Streak XC 2 är en riktigt grym skoj. Den har potential att bli min nya favorit.

NiklasN sa...

Enligt yr.no verkar det bli hyfsat torrt resten av veckan, vad gäller underlaget så har någon spritt ut finkornigt grus över stora delar av banan...

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23