söndag 27 september 2009

Lidingöloppet 2009


Foto från Marathon.se
Starten på Lidingöloppet. Studenterna och Hällegänget drar iväg för en tilltänkt hård fight om lagsegern. Denna gång var det smurfarna som lyckades bäst och tog hem "guds hand" till Stockholm. Bara att gratulera. För att vi i Hälle skulle ha en chans mot de jämna smurfarna i år krävdes nog framförallt topplopp av våra två stjärnlöpare Käck och Putte men då dessa totalt stumnade mot slutet och kom in på tider som var 8-10 minuter sämre vardera än vad vi på förhand hade hoppats på så var det torsk för oss trots att vi komplementslöpare hade bra lopp.


Att ha en plan är en sak sedan skall det utföras också.
Så här blev det.

Antagligen hade jag kunnat undvika krypfarten sista 6 kilometrarna om jag hade öppnat första milen på 38.20 som planerat och slutresultatet hade troligen varit c:a minuten bättre men jag hade roligt och är nöjd med det nya perset.
Nästa år skall jag försöka hålla mig mer sansad första milen. 37.01 på första milen på Lidingö är lagom om man skall göra 1.52 eller 1.53 och det vet jag ju egentligen att jag inte klarar av. Men det kan, precis som Ingmarie Nilsson kommeterat i förra inlägget, vara grymt svårt att "köra med handbromsen i" när man är sugen och benen känns lätta i början.

Personligen tycker jag mig ha lätt at finna både milfart och halvmarafarten direkt i sådana lopp men det finns liksom ingen naturlig hastighet för Lidingöloppet eller Marathon. Så funkar det för mig i alla fall. Verkar dessutom som att det gäller för betydligt bättre löpare också. Oskar Käck exempelvis som trillade in på för honom föga imponerande 1.52.

Vill passa på att gratulera studenterna till lagsegern. Bra laginsats.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Får gratulera! Pers med 5½ min får man väl vara nöjd med, det är ju en mycket bra förbättring.

Samir sa...

Vill bara lyfta på hatten för en (med mina mått mätt) kanonprestation. Jag håller själv att lägga upp taktiken inför Göteborgs Halvmaraton och tar därför tacksamt till mig alla tips jag kan läsa nu när det inte går att träna upp sig något mer inför loppet.

Grattis till ett rejält PB!

Anna sa...

Wohoo vad bra. Härlig slakt av ditt PB. Stort GRATTIS!

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist,
Jo men tack, absolut. Det var mitt bästa Lidingölopp men jag har ju heller aldrig sprungit loppet i så fin form tidigare heller.
Det som är grejen med Lidingöloppet är att det är ett lopp där kyla och bra strategi premieras och jag är lite missnöjd med att jag blev en av de som fick plikta med minuter mot slutet för att jag hetsade iväg och tjänade sekunder i början av loppet....
1999 sprang jag lidingös 30km med miltiderna 40/40/40 och det var en mycket positiv upplevelse att vara en av de starkare mot slutet.
I år vågade jag inte riktigt lita tilräckligt mycket på min egen förmåga för att våga släppa iväg huvudkonkurrenterna....Det är väl det som gör att jag inte är 100% nöjd utan bara 99 ;-)

2.11 som du gjorde var bra gjort. 2007 gjorde jag ungefär samma tider på halvmarathon och milen som du gjorde i år (1.22 resp 36 min) och hade 2.14 på Lidingö. Intressant att du håller så bra i längden medeldistansre som du är ;-)

>>Samir,
Tack Samir. Tipsen kommer på din blogg.

>> Anna,
Thanx!

Spring-Therese sa...

Jag tycker att du är imponerande och inspirerande! Bra jobbat!

Hur är planen nästa år? Vilken distans kommer du att satsa mest på? Nyfiken...

Sköt om dig och träna väl!
:)
T

Anonym sa...

Grattis till en bra tid!
En sak bara. Du skriver: Denna gång var det smurfarna som lyckades bäst och tog hem "guds hand" till Uppsala.
Men smurfarna kommer ju från Stockholm! En gång var de en del av SSIF i Stockholm, men de har aldrig bott i Uppsala.

Tröskelkungen sa...

>> Spring-Tess
Tack!
Ja du, är nog inte helt säker själv på vad jag skall välja som inspirerande mål för 2010 ännu.

Det är ju alltid kul att sätta en mälsättning som kittlar lite likt terräng-SM 2009.

Kanske ban-SM? Då måste jag kunna göra sub 32.30 för att det skall kännas meningsfullt. Det är inte alls säkert att jag någonsin kommer kunna göra sådana tider men det är helt klart ett inspirerande mål att träna för...

skall fundera lite på detta under senhösten.

>> Anonym,
hmrm.....vaddå? Uppsala har jag någonsin skrivit det... ;-)

fixat, sorry alla smurfar från Stockholm.

gunter sa...

Grattis till ett bra lidingölopp och en kul hemsida.
Hejar på dig varje på tävling jag är närvarande för du har ju många fighter med mina gubbar i Trollhättans IF
Är du intreserad kan du kolla
http://www.grossloparna.se/26729581

Günter

Samir sa...

Tävlingssäsongen redan avslutad eller varför dök du inte upp när det sprangs halvmara på hemmaplan?

Göteborgs Halvmaraton gick ju av stapeln i helgen och du brukar ju vara pigg på lite helgtävlingar - och denna tävling hade ju en pallplats vigd för dig. ;)

Jaja, det finns väl annat att slösa bort en lördag på. Själv gick jag ut lite hårdare än dina rekommendationer och det höll i ca 19 km. Bara två riktigt smärtsamma kilometer alltså.

Ha det gott!

Tröskelkungen sa...

>> Gunter,
Hej, tack och där ser man. Kul att du hittat hit. Självklart har jag noterat dit stöd utmed loppen och är tacksam för det. Spanade in hemsidan också vilken jag inte kände till. Riktigt bra och blir kul att följa grabbarnas väg mot London 2012, jag håller tummarna. Vi ses på tävlingarna framöver. Har just haft en paus från löpning men är nu tillbaka med omättat sug på en lång grundträningsperiod som förhoppningsvis skall kunna ta mig ytterligare ett steg frammåt. Skall lägga in i ett inlägg om mina planer för vinterträningen och huvudmål 2010 strax.

>>Samir,
Det var ett bra lopp du gjorde men du kommer göra stora framsteg även fortsättningsvis. Mängden ger resultat i ditt fall. Kör hårt i vinter nu.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23