måndag 21 september 2009

Laktattest 2009

Körde ett laktattest på Aktivitus i Göteborg idag. Gjorde samma sak förra året och jag skall åskådliggöra förbättringen i ett diagram nedan.


Egentligen kan man dra slutsatserna om sin förbättring via tävlingsresultat men jag är ju den analytiska varianten så jag gillar att komplettera med laktattest någon gång per år.
Jag gjorde laktattestet 2008 också i september och precis efter att jag sprungit Stockholm halvmarathon på 1.17.20 samt DM 10 000 meter på 34.27.
2009 gjorde jag alltså testet efter 33,20 på DM 10 000.

Ja vad skall man säga? Det handlar ju om att förskjuta kurvan så långt som möjligt åt höger. Enligt testet har jag ett "FatMAX" då jag springer i 3.31 min/km (17 km/h). FatMAX innebär den högsta hastighet då fettförbränningen fortfaranda är på sin maxnivå. Bra att ha en hög sådan hastighet i långa lopp såsom marathon och lidingölopp då det gäller att hushålla med kolhydraterna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var ju en rejäl förbättring, både lägre laktat vi låga farter och även högre. Hur relaterar FatMax-tempo till marathon-tempo? Vad jag läst sker ju maximal fettförbränning vid ca 62.5% Vo2max, medan marathon-tempo snarare ligger vid ca 80-85% Vo2max.

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist,
Det var mer än vad jag kände till.
Aj då då kan jag inte hålla 3.31 min/km i Marathon då (typ 2 h 28min);-)
Fick tyvärr inte reda på något mer om detta.

Anonym sa...

Jag kollade mitt ett år gamla laktattest och där hade de också använt 1.8 mmol för att beräkna maratempot, så det verkar stämma. Man kanske inte ska fundera så mycket på vad just fatmax är utan se på laktatvärdena istället.

Spring-Therese sa...

Verkligen underbar graf! Jag gillar helt klart dina analyser och den verklighetsförankrade ådran. Inget tjafs, inget dravel, bara konkreta tankar. Alltid lika kul att kika in här och läsa!

Hade varit kul att ta en löptur efter tävlingssäsongen med dig och fru Westman!

:)
T (H hälsar också)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23