fredag 18 september 2009

Pulsreflektion igen

En liten reflektion igen.
i gårdagens lopp var snittpulsen 169 slag/minut och högsta noteringen 173 slag/minut.
Detta kan jämföras med exempelvis Edet runt 11,1km 29/8 då jag hade 161 i puls snitt och Prinsens minne 21,1km 15/8 då jag snittade 157.....

Skillnaden som jag kan komma på är att jag just inför gårdagens lopp haft några dagar med mindre mängd och några förberedande pass med överfart (backe) vilket verkar ge effekten att man kommer i kontakt med eller "väcker" de snabba muskelfibrerna. Nu var nog backpasset i närmaste laget men det gick ju onekligen bra ändå.

För övrigt låg vilopuls just nu, 34 slag/minut.

3 kommentarer:

Samir sa...

Två motfrågor i ämnet:
1. Hur var känslan att snitta på 169 slag jämfört med de andra loppen där du låg ~10 slag lägre? Jag undrar - fick du slita mycket mer för att ligga på denna nivå eller var det bara en effekt av den goda formen?
2. Din maxpuls?

Anledningen till mina frågor är att vi puls- och åldersmässigt ligger väldigt lika. Jag är 33 år med en vilopuls runt 35 och ligger normalt runt 160 slag i snitt på tävling. Kanske ligger det tio reservslag och vilar inuti mig också? :)


//S

Tröskelkungen sa...

>> Samir,
1. Jag tar alltid i lika mycket på tävling men trots att jag spurtade stenhårt för prispengar och en tredjeplats i Prinsens minne i mitten av augusti, och låt mig tillägga att jag hade syra i benen på upploppet, så hade jag i det loppet ingen pulsregistrering som översteg 164!
Detta kan då jämföras med loppet igår då jag hade ett snitt på 169...
Jag tycker mig kunna se att pulssnittet har relation till formen men kanske ännu mer till vilken typ av träning som genomförts veckorna innan. Springer man mycket mängd och samtidigt satsar många av kvalitetspassen i tävlingsfart (milen) till tröskelfart (halvmarafart) så uåålever jag fenomenet att jag får låg snittpuls på tävlingarna
Om jag tränar lite mindre mängd och satsar kvalitetsträningen på repititioner (1500m fart) och VO2-max intervaller (5000m fart) så brukar jag uder sådana perioder kunna snitta lite högre vad gäller puls under tävlingar.
Jag är inte säker på om det skiljer så där väldans mycket i själva resultaten men visst två av mina bästa lopp under åren har varit de då jag just fått upp pulsen ordentligt.

Kör med pulsklocka på passen framöver och testa lite intervaller i tävlingsfart på 1500 meter och se om de hjälper dig också till att få upp pulsen på tävling. Borde räcka med en testperiod på 3 veckor med 2 st kvalitetspass per vecka och sedan en tävling.

Tröskelkungen sa...

2. Maxpulsen har jag inte testat men skulle jag göra ett maxtest i nuläget så skulle jag nog kunna få upp pulsen i lite över 175 slag/minut troligen 178-179

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23