söndag 20 september 2009

Vad skall vi göra idag älskling?


En vanlig fråga i många hem en helgdag i september.
Tror att fortsättningen var lite mindre Svenssonaktig.

Egentligen var det terrängintervaller med Party-Patrik inplanerat klockan 10.30 men det blev nog lite väl mycket Party för Patrik under fredagen så jag erhöll ett SMS klockan nio med texten:
"Jag kommer inte"
Kort och konsist, mer behövs inte och som någon sa en gång. Bortförklaringar är som rövhål, alla har dem men de är f-n inte vackra.....

Bara att tänka om och det var då som frågan i rubriken ovan kom upp.
- Vi kanske skulle dra iväg på en tävling föreslog jag. Min kära fru Lena biföll och jag började leta igenom listade tävlingar på jogg.se.

Konkluderade snabbt att det fanns två alternativ: Tjurruset i Karlstad och Skräcklanmaran 21,1km i Vänersborg (65% grus).

Vänersborg, Trolhättan och Uddevalla är ju liksom favoritorterna för tävling då det brukar innebära kombinationen tävling - middag i svärfars suga.

Det blev således en halvmara för mig igår och jag vet att det inte är bästa tänkbara uppladdning inför Lidingöloppet om man tar ut sig maximalt på den distansen 1 vecka innan så jag lovade mig själv att hålla igen och köra på hårt en bekvämt för då blir det bara ett jävligt bra tröskelpass.

Passade på att testa de nya Nikedojorna och försöka finna Lidingöloppsansträngningen och att studera hur pulsen stiger under loppet. Det känns onekligt ruggigt bra. Benen vill bara "rinna iväg" och det skall till mycket hög fart för att det skall börja gå tungt.

Det blev 1.15 på halvmarathon för tredje gången i år för mig men denna gång var det helt utan konkurrens och utan att pressa på. Iallafall vill jag tro att det finns 2,5 - 3 minuter till att hämta om det är strid på kniven. Tror dessutom att jag fick mig en fin lång tröskel inför Lidingö som var bra för att guida sig till rätt tempo under det loppet.

Idag söndag blir det 7 km jogg och imorgon mådag har jag sedan länge, precis som inför lidingöloppet ifjol, ett laktattest på aktivitus inplanerat. Skall bli kul att se hur kurvan förflyttat sig på ett år.

Skräcklanparken i Vänersborg är tydligen det optimala tävlingscentrumet för löparfamiljer. Oscar utbrast när vi anlände till parkeringen:>
-Åh är det den här tävlingen, detta är min favortittävling!!
Anledningen är förstås inte att Pappa vunnit gånger just där utan att det finns en riktigt stor lekplats bara 50 meter från målplatsen för loppet ;-)

Som vanligt var Lena iklädd löparkläder och sprang med barnen i vagnen under loppet mellan olika positioner vilket fick en löpare att föreslå att den där fru Westman nog skulle göra en rätt bra tid på halvmarathon puttandes en dubbelvagn ;-)

Just nu rullar det på bra för Lena med löpningen och det kommer återigen kunna gå fort på tävling när hon så vill testa på tävlande igen. Mn skönast är att det återigen funkar att träna.


5 kommentarer:

Trail.st sa...

Haha.. Härligt ordspråk som jag inte hört förut,, "alla har den men den .."

Anna sa...

Vilket underbart inlägg! Det ver ju inte fy skam att springa på 1.15 och känna att det fanns mer att ge. Gött också att Lena är rejält på G.

swyzak sa...

Klart OSvenssonskt. Lät som en trevlig lördagsouting... Och jag tror oxå på en dyngbra halvmara för dig nästa säsong, Sthlm månne? Som i mitt tycke är bättre än Varvet...

Snabba Fötter sa...

Jag lyfter på hatten igen för dina prestationer, men nu har jag snart inte fler hattar kvar!

Vill också säga att många bloggar kan vara roliga att läsa, men det perfekta med din blogg är att den är en av få som faktiskt motiverar mig till att träna. Och det säger inte lite! Tack!

Tröskelkungen sa...

>> Piratfarsan,
Ja men det är ju sant. Vem är egentligen superintresserad av ursäkten som sådan. Det som avgör i längden är ju ändå antalet gånger som man bangar. Bangar man alltför ofta så blir man tillslut utanför oavsett om man har haft "anledningar/ursäkter" eller ej.

>> Anna,
En dag i det Westmanska hemmet ;-)
Oerhört skönt at Lena är på G igen, absolut. You can imagine...

>> Swyzak,
Ja men först måste det vara fullt fokus på lördagens uppgift. Jag hoppas att jag slipper se dig under själva loppet för isåfall går jag för fort (som i TSM) men vore kul att ses en kortis innan eller efter.
Good luck!

>> Snabba Fötter,
Tack och fan vad kul att jag lyckas med lite motivationshöjning.
HUr är det blir det Lidingölopp för dig i år? Jo visst var det så?

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23