onsdag 16 september 2009

Träning sedan sist

9/9 ons Terrängspårsintervaller i VO2 max fart (3.25 min/km) 2 x (5+4+3+2+1min) 60s rak vila (d v s samma vila mellan alla intervaller)
10/9 tor fm 11km i 4.55 min/km em 9 km i 4.15 min/km
11/9 fre fm 10km 4.00 min/km em 8 km i 4.20 min/km
12/9 lör fm 31km cykling em 10km distanslöpning (4.30 min/km)
13/9 sön fm 14 km terrängdistans i 5.30 min/km
14/9 mån Helvila
15/9 tis Backintervaller 10 x 2 min branta backar i 4.20 min/km (med syra)
16/9 ons helvila
17/9 tor troligen DM 10 000 meter (om benen känns 100% pgga annars ett pass på bana)

Träningen har fungerat jättebra, inga skador och inga sjukdagar. På gårdagens backintervaller med Hälle-eliten (Oskar Käck, Patrik Andersson m fl) svarade benen riktigt riktigt bra och jag slätade ut de där branta Änggårdsbackarna ordentlig.

Nu kommer jag fortsätta med kvalitet varannan dag blandat med korta lugna pass eller helvila. Ingen idé att belasta benen med "junkmiles" så här nära inpå Lidingöloppet.

Mängdträningen är nu avklarad och det är bara de sista kvalitetspassen som nu skall till för att peaka formmässigt. De senaste 4 veckorna har jag sprugit 10 til 12 mil per vecka men de sista två veckorna innan Lidingö går jag ner på c:a5 mil/vecka fast med hög andel kvalitet. Ssta 3 dagarna Innan Lidingöloppet kommer vara aktiv vila (lugn jogg 6-10km).

Ser verkligen fram emot höstens stora mål och jag kommer återkomma till hur loppet strategiskt skall löpas för att få ut max av kroppen.
Imorgon har jag planerat att springa 10 000 meter på slottskogsvallen. En liten brasklapp för om benen känns sega imorgon eftermiddag. Backpasset igår var stenhårt med mycket syra och jag är inte van vid att tävla så nära inpå ett tufft kvalitetspass.

4 kommentarer:

Spring-Therese sa...

Lycka till imorgon om du kör! Och så håller jag alla tummar och tår för att uppladdning och nedtrappning inför Lidingö klaffar. Ska bli kul att följa hur loppet går.

Må gott,
T

Anonym sa...

Kör du i Änggårdsbergen också? Där får man bekänna färg. Det skulle vara kul att haka på om du har vägarna förbi fler gånger.

/Sander

Ingmarie Nilsson sa...

Tror det kommer att bli perfekt tajming med ett hårt lopp i morgon. Kör hårt!

Tröskelkungen sa...

>> Spring-Therese
Tack, lyckönskningarna hjälpte mig. 33.20 var ett gott formbesked inför Lidingö.


>>Sander
Nu träffades vi ordentligt nyss på DM så vi hann väl snacka om det mesta men för kontaktuppgifter maila mig på ivarskulle6@gmail.com så kan vi gärna köra några träningar ihop när det passar. För övrigt bra plogat där längst fram och grattis till fina 32.08! Impressive.

>> Ingmarie,
OK, bra med maxlopp på 10km 9 dagar innan Lidingö alltså. Sen då? sista passet inför tävlingen, vad skulle du satsa på? Tröskel 8-10km eller backintervaller? det är vad jag väljer mellan när det gäller avslutande tisdagsträningen.
Jag lyssnar gärna till din erfarenhet.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23