tisdag 28 juli 2009

22 km småstig innan frukost

Hade bestämt med Hulk-Nicke att träffas klockan 9 i morse för en ordentlig löptur närmare bestämt 22,5km vättlefjällsled. Passet skulle gå hyfsat fort också bestämde vi 1.50 - 1.55 var planen. Rimligt eftersom Hulken gjorde leden på 1.47 för ett par veckor sedan och jag har då troligtvis kapacitet att maxa runt den på under 1.40.

Det började så illa som att jag försov mig och vaknade 09.08 av en rignsignal från min träningspartner som satt i bilen i regnet och väntade.....

Shit shit shit tänkte jag och flög upp och hoppade i kläderna och satte mig i bilen tillsammans med en cola Zero som inmundigades i bilturen till träningen.

Riktigt dåligt att försova sig det skall inte hända igen jag lovar Nicke!

Vi stack iväg i 4.15 fart som förbyttes i 5.10 fart så fort man äntrade småstigarna efter en knapp kilometer och man får jobba på ordentligt för att kunna forcera dessa rotfyllda småstigar i högre fart än 5.00 min/km särskillt en sådan här blöt dag. Rötter och berghällar blir såphala då.

Som vanligt på mornarna är jag seg så jag fick ligga i för att hålla det utlovade tempot. Garmin visade på en snitthastighet av 4.56 min/km de första 14 kilometrarna men då blev det soppatorsk för min löppartner och vi fick avsluta rundan i ett 5.40 tempo vilket gjorde att vi tog oss i mål på 2.02.
Fördelen med detta är att jag kommer vara helt OK i benen för att göra ett liknande pass även imorgon.
Tror att det var lite lurigt med tempot när det var så blött man tappar mer än man tror på att det inte är torrt, fint och bra grepp just när man springer så här "terrängigt".

På onsdag är det kvalitet igen och sedan på lördag är det tävlingsdags: 12km Baldersnäsjogg skall avverkas och jag ser mycket fram emot att tävla nu när formen är så bra.

2 kommentarer:

Snabba Fötter sa...

Oj, inte illa att komma ut på långpass innan frukost! I tråkväder i terräng dessutom, jag lyfter på hatten!

Tröskelkungen sa...

Det hade suttit skönt med en frulle som han säger Blixten Mcqueen men.....jag hann ju inte

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23