lördag 25 juli 2009

Falkenbergsloppet 2009

Falkenbergs stadslopp 2009

1 Lars Johansson Enhörna IF 00:31:19
2 Tobias Lorentzon Brittatorp TK 00:33:19
3 Ted Ås 00:33:34
4 Anders Soovik Kongahälla 00:33:41
5 Robert Westman Hälle IF 00:33:42
6 Rickard Westergren IK Wilske 00:33:58
7 Mikael Kälebo IFK Halmstad 00:34:05

Nytt pers på 10km landsväg med 14 sekunder.

Efter en kort uppvärmning (10 min) ställde jag mig i startfållan och noterade vilka löpare som man skulle tampas med under loppet. Startskottet gick och jag gick, som brukligt numera, ut i ett tempo som känns "hårt men bekvämt". Nu är Falkenbergsstadslopp lite lurigt eftersom det dels går snabbt de första kilometrarna p g a att de är svagt svagt men än dock utför och dessutom sitter kilometerskyltarna för tätt på första fem kilometrarna.

Efter 3 Garminkilometrar, som passerades på 9.47 min så kom jag ikapp Rikard Westergren IK Wilske och Mikael Kälebo (IFK Halmstad). Jag har aldrig slagit Westergren förut och endast lyckats med att besegra Kälebo en enda gång (i Varberg för några veckor sedan) så det kändes som att jag borde vara nöjd om jag kunde hänga med dessa båda in i mål. Jag lade mig i bakvattnet bakom Westergren och försökte finna en bra löprytm. Vid vätskan efter 4 kilometrar gick det dock lite för långsamt då Kälebo valde att slå av på farten och låta någon annan vara lok ett tag och då gick jag om och började jakten på Anders Soovik som låg 100 meter framför.

Efter 5 Garminkilometrar, som passerades på 16.28 min var jag själv och det ville jag inte vara i motvinden så jag fick välja mellan att fortsätta springa själv men i rätt tempo eller springa för fort ett tag och ikapp Soovik (som jag aldrig slagit heller) och få hans rygg. Jag valde att spänna bågen....

Det gick bra att täppa till luckan mellan mig och Soovik men det tog på krafterna och det var skönt att ligga bakom i en kilometer så att man andningen blev som vanligt igen. Efter 6 kilometer låg vi jämsides och det var inte mer än 15 sekunder fram till Ted Ås framför och heller inte mer än 30s fram till tvåan i loppet Lorentzon.

Tänkte att Soovik och jag kanske kunde jobba ikapp löparna framför så jag gick upp och drog en halv kilometer men tydligen höll jag inte fart nog så Soovik gick om igen. Vi sa ingenting till varandra trots att vi sprang så nära varandra och vi springer massor av samma lopp årligen. Säkert 10 lopp per år. Alla gånger tidigare har utgången varit densamma med Soovik före Westman... Nu var det mer osäkert.
Efter 8 kilometrar verkade Soovik ha svårt att hålla samma höga fart så jag prövade att gå om och köra en snabb kilometer för att se om det kunde fälla avgörandet.

Tyvärr resulterade detta inte i någon tillräcklig lucka. Istället var det Sooviks tur att försöka avgöra i en kort grusbacke 900 meter från mål. Han rusade om i högfart och jag kunde inte omedelbart hänga på men efter backen kom en svag utförslöpa vilket är min specialitet och jag jobbade ikapp så att luckan bara blev 20 meter när den sista branta backen innan uppförslöpan började. På upploppet avslutade jag som vanligt trots att den sista backen tog mycket energi ur benen med en anaerob spurt och var helt i rygg på Soovik då vi gick i mål.

Klart nöjd i mål då jag stannade klockan på nya perset 33.42.

Shit vad kul det är att springa lopp nu ;-)

Även i övriga hänseenden var Falkenbergsresan en hit. Som vanligt fick barnen sig en åktur i dubbelvagnen då Mamma Lena skeppade dem mellan olika positioner längs med banan för att hjälpa till att heja fram Pappa Robert.
Efter loppet käkade vi en delikat middag på laxbutiken i Heberg och därefter hann vi med ett strandbesök på Skrea och en rejäl tur på den gigantiska lekparken i Vallarna i Falkenberg (nära starten för loppet faktiskt).

Loppet rekomenderas skarpt för barnfamiljer inför nästa år.

tiderna kilometervis:

1 3.15
2 3.19
3 3.13
4 3.21
5 3.20
6 3.27
7 3.26
8 3.22
9 3.28 (terrängspår)
10 3.20
10,09 2.48 (min/km)

Garminsträckan alltså 10,09 km så banlängden verkar rätt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att du fortsätter springa rejält bra den här säsongen! Var ska det här sluta undrar man..sub33 snart kanske? Har du funderat på nåt 10000m-banlopp i år?

Anna sa...

Grattis till den fenomenalt bra tiden och placeringen. Låter som ett härligt lopp. Lena verkar vara bästa supporten man kan tänka sig. Härlig insats hon gjorde med vagnen och pojkarna!

Tröskelkungen sa...

>>Medeldist,
Thanx,
jo jag skulle vilja få till ett 10 000 meterslopp med lagom sparring såsom typ långlöparnas kväll 25:e augusti eller möjligen ALJ-open.
Har inte slutgiltigt bestämt mig ännu det kan bli en av dessa eller båda två men visst vore det kul att göra ett bra 10 000 meterslopp.

>> Anna
Tack
Lena och barnen rockar på löpartävling. Tror att hon börjar bli kändis runt om på västkusten i löparkretsar på grund av sitt grymt snabba forcerande med dubbelvagn i löparspåret.....

Snabba Fötter sa...

Grattis till ännu ett kanonlopp!

Grymt kul att få läsa hur en elitlöpare tänker och funderar utmed loppets olika delar och hur du känner dina konkurrenter. I vanliga fall är man själv bara en snubbe i massan! :-)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23