onsdag 29 juli 2009

New shoes!


Lenas Nike Free 5,0


Adidas Adizero Mana (Lenas)


Mina Nike Lunartrainer (som jag skall ha till jeans och shorts för att de är så snygga!)


Mina Saucony Kilkenny XC3 (Med spikes för terrängtävlingar som går på gräs/lera)



Mina Tävlingsskor för korta snabba Terrängtävlingar "Saucone Shay XC"


Mina halvmarathonskor (220g) New Balance RC769 som fyller gapet mellan racerskor och intervallskor.







Idag spädde vi på vårt rykte om att vara mer än lovligt tokiga i grannarnas ögon.
Idag anlände nämligen en postbil till vår adress med ett paket som skickats från Kalifornien och som inehöll de 6 par löparskor som Lena och jag beställde från Running warehouse för ett par veckor sedan.
Var ute på gatan och passade ungarnas galna cykel och bobbycar race när bilen kom så det blev som så att jag, ivrig som attan, slet upp paketet mitt ute på gatan och började prova skor samtidigt som ungarna fortsatte härja som bäst på gatan.
Lena kom ut och mötte upp med att lika ivrigt testa sina nya, numera helgonförklarade, Nike Free 5.0, varefter hon drog en repa på gatan i 4,0 minuters fart rätt ner för gatan och upp igen.

De där Westmans högst upp på gatan de är bra tokiga de. Istället för att som alla andra sköta sin trädgård och hänga på lokala lekplatsen så är de iväg på en massa löpartävlingar och så köper de löparskor i mängder ;-)

Totalt betalade vi 5000 SEK för 6 par skor. Detta inkluderade frakt för 500 SEK och 1200 SEK i skatt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, härligt att läsa, och grannarna är nog bara avundsjuka tror jag. Se till att Lena tar det lugnt med Free-skorna i början bara, man kan få lite känningar i ryggen och andra ställen eftersom de aktiverar muskler man inte använt innan.

Dunceor sa...

Jag köpte precis ett par Nike Free 5.0 också =) Drog en lugn runda på 11km dem igår. Jag har inte riktigt bestämt mig än vad jag tycker om dem. De är stelare än mina New Balance RC152 och "mer" sula på något sätt. Samtidigt så är de rätt platta och trevliga.

Jag kom ju hem från USA i söndags men är lite besviken på mina skofynd denna gången. Bara ett par löparskor och sen två par vanliga skor. Lätta racers är helt omöjliga att hitta i affärer där.

Petra sa...

Oh nice, vilken skofrossa!Harligt att ha san bra samling!:)

Anonym sa...

Måste nog ta och skaffa mig en blogg. Kul att följa lite löparbloggar. Väntar ihärdigt på din avrapportering om hur det går med tiomilaveckorna och hur det gick med lyxdieten? Har du nått målvit och snittar du tio mil? Hur många par skor har du egentligen? Vad är syftet med alla par skor och hur ofta byter du skor? Stämmer det att du kan springa typ tre veckor i ett par skor om du kör tiomilaveckor? Kul blogg förresten.

//Bengan

Tröskelkungen sa...

>> Medeldist,
Precis! Surt sa räven... ;-)
OK skall försöka tygla Lena i sitt Nike Free användande.

>>Dunceor,
Det verkar som att du gör lite USA resor då och då men är det till samma ställe i USA eller varierar det mycket? Jag tycker att det finns några gigantiska löparskobutiker i USA som är världsklass men de finns ju inte överallt. Holabird sports i Baltimore är en pärla så är du i trakterna någon gång så rekomenderar jag ett besök.
Du, medeldist och jag KAN aldrig äga FÖR många par skor.... ;-)

>> Petra, Japp det är kul att ge sig möjlighet att träna i massa olika skor det förhöjer nöjet helt klart.

>>Bengan,
Ja nu kom du åt att kommentera. Hade inte koll på att jag inte tillät anonyma kommentarer förrän du påpekade det i Lenas blogg och då ändrade jag direkt.
Angående lyxdieten och tiomilaveckorna så har det gått både bra och dåligt.
Matchvikten är 71,7 kg så det finns en del att ta av fortfarande och jag är inte i zonen just nu utan nu käkar jag 200 gram marabou choklad varje dag ;-)
Träningsmässigt har jag snittat 12 mil/vecka de senaste 5 veckorna.
Så det rullar på bra.
Kul att du gillar bloggen!

Snorkkis sa...

Känner att det är dags att fixa sig en arbetsresa till NY ganska omedelbart efter semestern :) . Tycker det är enormt spännande att kolla in utbudet i USA, är ju trots allt ganska många modeller som inte alls importeras till Sverige.

Anonym sa...

200g Marabou är inte så farligt om du springer 12mil i veckan. Själv snittar jag 100g choklad om dagen och typ 4mil i veckan. Hur tränade du förra året vid den här tiden. Tror du det är möjligt för mig att snitta 12mil i veckan nästa år?

//Bengan

Dunceor sa...

Det har blivit en del USA-resor, nu senaste var det en jobbresa men annars brukar det vara semester. Jag brukar i princip aldrig åka till samma ställe två ggr (förutom Austin, TX, världens bästa stad).

Jag har haft svårt att hitta bra stora löparbutiker när jag har varit där. Dock hitta man massa trevliga löparkläder så det är schysst.

Japp man kan aldrig ha för många skor. Jag väntar på att New Balance ska släppa sina nya RC130, då blir det några par såna =)

Tröskelkungen sa...

>>Snorkfröken,
Det måste du absolut eller så får du göra som Lena och jag och beställa från Running warehouse och skicka över atlanten.....

>> Bengan,
Angående mängdökning så kan jag rekomendera att öka försiktigt. Svårt att säga så mycket utan att veta din bakgrund. Du får väl göra slag i saken och fixa en blogg som du var inne på så kan du beskriva dig som löpare i detalj.
Jack Daniels rekomenderar mängdökning som relateras till antalet pass iveckan. 4 pass i veckan skulle tillåta en mängdökning på 4 miles (6km) per vecka.
Så skriver han men jag tycker nog inte att man skall öka mängden varje vecka.

>>Dunceor
RC130! väger de ännu mindre än RC 152?

Snabba Fötter sa...

Och jäklar med skor! Där ligger man i lä. Känns bra att jag kan hänvisa till er så fort Sara tycker jag har för många löparskor! :-)

Dunceor sa...

Ja NB RC130 ska väga drygt 140g. Men de verkar ha försvunnit igen från NBs hemsida så det är något mystiskt över dem. På Sthlm marathon hävdade NB säljaren att de skulle dyka upp om två veckor från maran men de har ännu inte dykt upp i någon butik.

swyzak sa...

Haha, härlig läsning och mucho nya skor att frossa i, hoppas dom löper dig till fler grymma tider i år...

Det e ju härligt att barnen får växa upp med löpning som ett naturligt inslag i livet. Jag tror det kommer ge payoff i form av barn som ser det som naturligt att röra sig i nå´n form längre fram i livet...

Tröskelkungen sa...

>>Snabba Fötter
Ja jag såg på din blogg att du också har en del racerdojor. Visst är det roligast att köpa racerdojorna?

>> Dunceor,
140g.... ganska lagom. Får du tag på dem måste du publicera en utvärdering!

>> Swyzak,
Hoppas du har rätt i det där med att barnen får en bild av att det är narurligt att röra på sig. Vi tänker också så. Barn gör ju som man själv gör snarare än som man säger...
Har du ersatt dina utslitna Puma roadracers ännu månne? Kör du vidare på samma modell?

swyzak sa...

Nej, efter loppet i Sthlm hade jag inte hjärta att slänga dom. Så dom går fortfarande, men det börjar bli dags att se över sin tävlingsskopark... Hög tid till och med!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23