onsdag 1 juli 2009

Close to a moose attack?


Survive an Attacking Moose

Igår kväll vid 22.40 när det äntligen blivit svalt och barnen lagt sig drog jag ut på dagens enda träningspass. Det skulle bli en mil i terrängspåret nära vår bostad.
Jag kände mig rätt fräsch i benen för första gången på 5 dagar och temperaturen ar mycket behaglig. Det var riktigt skönt att springa helt enkelt.

Så efter c:a 4 kilometer så dök det plötsligt från ingenstans upp en stor jävla älg på elljusspåret, mitt ivägen för mig. Riktigt nära dök hon upp också. Jag såg den inte förrän den hoppad upp på spåret från skogen intill och direkt var en bara 10 meter ifrån mig! Jag insåg allvaret i situationen eftersom jag är väl medveten om att älgar normalt sett inte hoppar upp mot en utan snarare isåfall springer ifrån oss människor då vi kommer för nära. Den här älgen hade dock ingen respekt alls för mig. Kanske hade den en kalv att försvara inne i skogen vad vet jag.

Tror att det var typ 30:e gången jag stött på en älg iskogen. Har ju lubbat runt i skogen en hel del eftersom jag orienterade typ varje dag i 10 år ungefär men aldrig förr har jag stött på en älg som varit så här jävla närgången.

Vet inte varför jag inte lade benen på ryggen direkt. Det är ju, har jag förstått i efterhand efter en del googlande, det man skall göra då en älg beter sig som den här gjorde. Antagligen var det den snarlika situationen med argsinta hundar som gjorde att jag inte sprang iväg utan försökte "tala älgen till rätta" samtidigt som jag sakta gick lite åt sidan. Ni vet väl att det är som förgjort att lägga benen på ryggen om ni möter en byracka av fel sort. Jaktinstinkten kickar in och de tror att de är oövervinnerliga ;-)

Nu har ju inte älgar någon jaktinstinkt så risken för att de skall jaga ikapp mig om jag gör snabb reträtt är minimal.

Jag hann inte tänka ut detta på plats utan det är i efterhand som jag blivit så här klok. På plats agerade jag enligt följande:

Tröskelkungen- Säger till Älgkon att hon skulle vara lugn och att jag inte skule gå vidare på spåret. "Du kan gå ditåt så går jag hitåt". Försöker samtidigt försiktigt lägga någon meter extra mellan älgen och mig själv.

Älgen - svarar inte men visar att det inte alls är OK att sakta glida några meter åt höger från spåret genom att minska det redan rätt minimala avståndet till 7 meter och lägga öronen bakåt.

Tröskelkungen - Börjar känna sig som en gisslan och börjar fundera på hur snabb älgafan egentligen är ifall kvick reträtt skulle vara melodin.

Älgen - tycker att tröskelkungen fattar trögt och tar nåra steg till mot honom så att avståndet nu är 4-5 meter.

Tröskelkungen - adrenalinet pumpar men taktiken som är tämligen instinktiv i detta läge är att inte göra något som gör att älgen skall uppfatta mig som ett hot och därför fortfarande inga snabba rörelser. Hinner läsa av att inga träpåkar finns i närheten. Kollar inte ens efter träd att klättra upp i eftersom älgen är för nära för att jag skulle kunna hinna upp i ett. Inser också att bara en idiot skulle försöka försvara sig med sina bara händer mot en 400 - 500 kilos älgko som kan sparka med sina långa ben rakt ramåt fälla mig och sedan trampa på mig...
Bestämmer mig för att deta är max hur nära älgen får komma annars blir det sista utvägen som är en maxrush rakt bakåt på terrängspåret och hoppas på att älgen inte tar upp jakten på mig (som jag nu i efterhand vet kan springa i 56 km/h).

Älgen - Det var då attans vad trög den här idioten är, tar ett steg till mot honom så han fattar att det är jag som bestämmer här. Skogens konung som jag är.

Tröskelkungen - Tar til flykten men tittar oroligt bakåt efter 150 meter och kan konstatera att älgen gett upp loppet.

Summa summarum var väl at jag var snabbare än älgen va?

Hittade också tips på nätet om vad man skall göra om man stöter på en aggresiv älg såsom jag gjorde. Se nedan:

"Sometimes an agitated moose will charge directly toward you and then veer off at the last moment. This is an unmistakable signal that the moose is attempting to scare you off because it perceives you as a threat. Other signs of moose aggression include walking toward you, laying back its ears, stomping the ground, and swinging its head from side to side.

Should a moose attack, you can usually make a run for it and be OK. The moose is does not consider you as food, it is merely attempting to drive you off and will generally stop running after a short distance. If you find yourself in close quarters with a moose and cannot get away (perhaps thick brush impedes your progress or your were surprised), try to get behind a large tree and keep yourself opposite the moose. If you can, climb a tree but you must be able to get high enough so that the moose cannot reach you.

Once the moose seems to have left the area, be very careful. Moose have been known to return in a short time in an attempt to get you again!

If a moose succeeds in attacking you, curl up into a fetal position and play dead. Do not attempt to fight back as this will only further enrage the animal. Generally the moose will stomp and kick at you. Protect your head, back, and neck as much as possible."

1 kommentar:

Lena sa...

Klart att du är snabbare än en älg;)

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23