måndag 20 juli 2009

Kraftprovet 2009

Har haft lite taskig tillgång till internet ett tag så rapport från kraftprovet i Trollhättan kommer först nu.

Jag tränar nu under juni-juli-augusti hårdare än någonsin tidigare så att tävla varje vecka görs med vetskapen att det ibland kan vara en riktig seg dag och då får man ta det helt enkelt. Har man inte den inställningen så går det inte att kombinera hårdträningen med massor av löpartävlingar.

Efter att ha tränat riktigt hårt måndag till torsdag så påbörjade jag uppvärmningen till årets kraftprov i Trollhättan. Det var riktigt varmt i år, runt 25 grader faktiskt och strålande solsken.

Konstaterade att B Martinsson, Jari Repo, A Lernstål, J Hellman, var på plats och alla dessa har jag både haft före mig och efter mig det senaste året i olika tävlingar så nog fanns det föresättningar för att kunna få några att tampas med.

Startskottet gick och mina sega ben ville inte riktigt gå med i det 3.20 min/km tempo som mina tänkta konkurrenter drog iväg i utan jag hamnade längre bak än planerat till en början och det kändes lite trögt.

Ni vet inte så att man går för fullt utan segt för att man inte hunnit återhämta sig till 100%.

Nåväl, efter 2 kilometer låg jag och Hällekompisen Andreas Klasson samt Henrik Olsson (TV 88) och körde i ett 3.30 tempo med c:a 20 sekunder upp till Repo, Martinsson och kompani. Vi höll ungeför placering 40. Kände dock att detta ändå var rätt tempo idag och jag fortsatte i denna tröskelfart. Loppet är ju väldigt kuperat så det är bra att ha lite krafter kvar även efter 8 kilometer.

Efter c:a 3 kilometer börjar det ske förändringar i loppet. Löpare som gått ut för hårt börjar få släppa lite på gspedalen och vi som gått ut lite lugnare avancerar utan att egentligen öka farten. Oscarsbron passerar man ungefär halvägs och denna omges i loppet av två nerförsbackar i vilka jag stod på extra bra och avacerade ordentligt. Tror att jag därefter vid 7 kilometer låg 28:a.

Tog rygg på Pasi Heikinen (Trollhättans IF) uppför slussarna och tappade förbi Ultralöparen Henrik Olsson på samma ställe. Kände mig fräsch efter de brant passagerna vid slussarna (8km) så jag ryckte ifrån Pasi direkt efter krönet.

Efter 9 kilometer kunde jag se lite löpare framför mig:
Daniel Rickardsson (Landslagsskidåkaren), Jan Svensson (TIF), Anders Soovik, Johan Hellman (Strömstad) samt Jari Repo (TIF) som låg längst fram av dessa och gick oerhört bra idag.
Benen var vid detta läge relativt OK så jag försökte avsluta bra vilket resulterade i att jag sprang ifrån Pasi med 50 s de sista 2,5 kilometrarna, sprang om och ifrån Daniel R samt passerade precis Jan i TIF den sista kilometern.
41.11 var en bra tid och 1.22 bättre än i fjol. Sedan att Jari Repo krossade mig med 40 sekunder denna gång är bara att gratulera. Jag bugar och bockar men laddar för revansch nästa gång vi drabbas samman ;-)

Som vanligt var familjen ute i spåret och hejade på ett insprerande sätt. Hann med at göra "High five" med Oscar vid oscarsbron (lämpligt va?)och Lena sprang med dubbelvagnen mellan olika positioner i ett tempo som fick många av löparna at se ut som åskådare.

Nu är familjen Westman på Billingen och kombinerar bad/lekplatslek med hårdträning på billingens sköna terrängspår.

1 kommentar:

Snabba Fötter sa...

Tack för det!

Alltid lika kul att läsa om dina bedrifter. Sanslöst bra tider som man bara kan drömma om!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23