lördag 11 juli 2009

Varbergsloppet 2009 med nytt VDOT pers!

VDOT 62,73 om man räknar på den kontrollmätta distansen 10,59 och hela 63,3 i VDOT om man hellre tror på Garmindistansen 10.67 , Ja så pass bra resultat nådde jag i dagens kvartsmarathon via tiden 36.10.

Det blåste gynnsamma vindar vilket innebar att avslutningen som var mycket vindutsatt var sned medvind, detta hjälpte nog till en hel del. Det var dock ett av mina bättre lopp hittils.

Varbergsloppet är ett sådär halvstort lopp och det lockar lagom med elit vilket innebär att jag får nöjet att känna att jag är med i toppen.

Starten gick och jag lade mig omedelbart i ett behagligt tempo som jag visste skulle placera mig klart längre ner i fältet än vad jag skulle hamna senare i loppet. Första kilometern gick på 3.23 min/km vilket senare skulle visa sig bli snittfarten för hela loppet. Helt rätt utgångsfart. Fördelen med att gå ut lugnt är att det är lätt att hålla en bra löpekonomi. Lättare att hålla en bra rytm när man inte går för fullt. Lade mig i en klunga av solvikinglöpare de första 2 kilometrarna. Låg väl på ungefär 15:e vid 2 kilometer men kände att jag hade ett par växlar till att lägga in när jag ville. Gick ifrån Olle Dahlberg och Jan Svensson som bildade den solvikingsklunga som jag hade haft sällskap med, kom ifatt IFK Umeås Daniel petterson efter 3 kilometer och gick om direkt. Nu såg jag en Hässelbylöpare, en Rigorlöpare och min klubbkompis Johan Gredenius framför mig. vid 5 kilometer var jag och Johan G själva i en egen klunga och vi innehöll då placering 6 och 7. Jag gick om Johan nästan direkt och hörde att hans andning var tyngre än min. Gött tänkte jag ;-) Fast jag sprang inte om med fart för jag hade inget emot lite sällskap i jakten på de framförvarande.
Kilometrarna fram till 8:e kamperade Johan och jag ihop med mig som lokomotiv och viu jagade sakta men säkert allt närmare och närmare Mikael Kälebo IFK Halmstad som innehade 5:e platsen.

Jag är själv inponerad av andra halvan av loppet som gick i ett ruggigt tempo se nedan:

1km: 3.23
2km: 3.29
3km: 3.32
4km: 3.26
5km: 3.31
6km: 3.24
7km: 3.14 (inkluderade ett parti med flackt utför)
8km: 3.25 (småkuperat terrängspår)
9km: 3.26 (småkuperat terrängspår)
10km: 3.15 (flack asfalt)
10,67km: 2.02 (3,04min/km)

Gled ifrån Johan G efter 8 kilometer och fångade in Mikael Kälebo när det var 600 meter kvar och avslutade med en anaerob spurt för att få en välförtjänt 5:e plats efter ett av mina bästa lopp hittills!

Helt oväntat också eftersom jag måndag till fredag sprang hela 8 mil denna vecka och har tränat väldigt mycket mängd de senaste 4 veckorna. Benen var allt utom fräscha igår när jag tuggade 15 kilometer småstig/terrängspår. Tydligen funkade det den här dagen helt enkelt trots mycket träning nära inpå tävlingen. Vet inte om det alltid kommer vara så.

5 kommentarer:

Snabba Fötter sa...

Jag är en av säkert många som lyfter på hatten/kepsen och gratulerar till ett underbart resultat! Härligt också att läsa din beskrivning av loppet när man själv brukar ligga längre bak i den stora massan och inte känner av det här med att ha tätkänning.

Anna sa...

Stort grattis! Jag blir stum när jag läser hur jäkla snabbt du springer. Härligt att kroppen funkar så bra och är så pigg trots mängden träning den får i sig. Bra jobbat coh återigen stort grattis. Du måste gått med ett leende på läpparna hela kvällen.

Snorkkis sa...

Stort grattis! Ja, vilket tempo - och du verkar ha lagt upp loppet på ett oslagbart sätt!

Therese sa...

Grattis! Vilket tempo! Roligt att få veta hur det kändes för någon som kom i mål bland de första. Själv kom jag väl ungefär tjugo minuter efter dig. :)

Tröskelkungen sa...

>>Snabba Fötter,
Det finns en charm med lopp av rätt storlek. I Strömstad var jag nära på 7 minuter efter på en mil. Det är kusligt vilka snabba Kenyaner det finns.
I Varberg hade jag aldrig riktigt tätkänning eftersom jag startade långsamt men jag tar hellre det och får en positiv avslutning.

>>Anna,
Tack för pepp!
Och ja vad skall man säga? det verkar som att mycket mängd nära inpå lopp inte är helt fel för mig. Har försökt att läsa på om detta i literaturen men inte riktigt hittat ett klockrent underlag för inlägg ...ännu ;-)
Kommer kanske om ett tag.

>>Snorkis,
Tack och jag vet det ser konstigt ut med kilometertider på 3.20 och så. Tyckte själv att det skulle vara otänkbart att göra en mil på tex 34 när jag själv pressade på allt jag hade i Falkenbersstadslopp 2007 för 37.51min men faktum är att det enda som skiljer är att jag nu kommer längre i varje steg ;-)
Falkenbergs stadslopp blir det för övrigt i år igen. Blir det något millopp för dig i sommar?

>> Therese
Kul att du hittat hit och tack för pepp.
Du har ju nyligen börjat springa och har en kul tid framför dig med möjlughet till brant utvecklingskurva. Enjoy!

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23