söndag 5 april 2009

löpbandsdag 10 + 11 + 12km

Idag testade jag en "kenyandag" bestående av 3 korta pass.
Hade egentligen velat springa utomhus nu när våren kommit och vättlefjällsleden (22 km småstig) är ren löppropaganda. Men natten var om än inte en ren katastrof sömnmässigt så i åtminstone klart sämre än vanligt. Detta på grund av Noels falska krupp som besvärar honom nattetid nu under hans förkylning. Var uppe en bra stund med honom under vargtimmarna men som tur var lyckades jag få honom att somna om vid 07.00 så att jag kunde få två extratimmar och vaknade rekordsent 09.04!
Nackdelen med detta var att jag missade den planerade starten på mitt pass som var förlagt till 0830 då tidigt pass behövdes för att dagens planering totalt skulle gå ihop. Oscar skulle på födelsedagskalas idag och det började klockan 12.
Hursomhelst är jag nöjd med att jag tog tag i det hela och drog på mig ett linne och ett par shorts och hoppade upp på löpbandet för en mils morgonjogg åtminstone. Började springa klockan 09.07 tor ni att jag var seg? SÅ IN I....
Alltså jag kunde inte springa, kände att jag måste väcka kroppen med lite rask gång (8 km/h) Kunde dock öka efterhand och milen gick tillslut på 50 minuter efter en avslutning på 15 km/h.
Nu slumpade det sig så väl att det var Paris Marathon på Eurosport så det var inspirerande. Expertkommentatorn berättade hur Kenyanerna tränar och att det inte var ovanligt med 3 pass om dagen vilket jag också läst om i boken om Paul Tergat. 20 -30 mil i veckan springer många va dem kontinuerligt.
Bestämde mig för att göra en ansats mot att försöka hinna springa 3 x 10 km under söndagen. Så gick det till. Det andra passet, 11 km varav 7 km i 3.32 min/km, sprang jag under tiden Lena och Oscar var på kalaset och då alltså Noel sov (fick ju tajma in det så att han somnade i vagnen). Det tredje passet sprangs efter det att jag lagt Noel klockan 21.00, 12 km på 48 min.

Hur det kändes? Faktiskt rätt lätt om man bortser från att morgonjoggen som vanligt var grymt jobbig. 33 km på detta sätt går ju inte att jämföra med liknande distans i ett enda svep, inte på långa vägar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kollade också på Paris maran och blev lite intresserad "kenyanpassen" som han pratade om. Och när jag läste det här så blev jag ju ännu mer inspirerad, måste testa det någon gång.
/Staffan

Tröskelkungen sa...

>>Staffan, ja testa för fasen.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23