torsdag 9 april 2009

spRING ut de gamla och spRING in de nya!





Har funderat ett tag på vilka tävlingsskor som jag skall bära på Stockholm marathon och Göteborgsvarvet i år. Mina New balance 903 som jag sprang med på stockhom halvmarathon i höstas är riktigt sköna med sin perfekta tighta passform men de är lite onödigt tunga (270 g). Mina Saucony Type A2 (190 g) har varit kanon men är utslitna och behöver bytas ut.
Jag testade i tisdags Nike lunarracer som är omtalade då de bara väger 155 gram trots att de är relativt väldämpade men jag gillade dem inte alls. Sulan i Lunarracer är för stel och veckar sig alldeles för lokalt då man springer. Jag beställde istället Pumas Roadracer 3 (som Musse hade på lidingöloppet) och Adidas Adizero Adios (som Halie Gebreselaissie jade på sig då han slog världsrekord på marathon). Pumapjuxen väger 190 gram och Adidas dojorna 200 gram.
Mina favoriter är Pumisarna och jag går bara och funderar på om jag inte skulle velat haft dem ett halvnummer mindre också? Det är nackdelen med att handla på nätet från Runnersstore, man får chansa lite på storlek och passar det inte perfekt får man skicka tillbaka.

Ny lämnar jag två par gamla skor som sett bättre dagar till välgörande ändamål och fortsätter med splitternya Roadracers. Längtar till första passet i mina nya Puma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Välgörande ändamål? Passa på och stöd mitt projekt: http://www.bannister.nu/goteborgxc/nyheter.php?id=44 :)

Snorkkis sa...

I-landsproblem, men ack så svårt. Tycker jag har svåra beslut att fatta varje gång jag ska ut på löpträning när det står 4 par alternativ till förfogande. Jag tror ändå på att köra på beprövat koncept... det som tidigare passat din fot.

Tröskelkungen sa...

>> Berglund, Det var redan planerat just så...

>> Snorkförken,
Kul att se dig här.
Visst skall skona passa bra men de skall vara lätta också och så snygga förstås.
Jag har den angenäma situationen att de flesta modeller passar mina fötter.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23