lördag 18 april 2009

VDOT som bas för måluppdatering

För er som inte känner till termen VDOT så kan jag berätta at det är en term som ungefär betyder maximal syreupptagning eller VO2 max. Enheten är ml/(min*kg) d v s så många milliliter syrgas förbrukas per minut fördelat på antal kilogram kroppsvikt.
Alla tävlingsresultat som jag gör beräknar jag om till ett motsvarande VDOT värde. Anledningen är att det ger en bra indikation på hur bra man presterat och det fiffiga är att så länge som kuperingen och underlaget är likvärdiga så kan man på detta sätt jämföra prestationerpå olika distanser.

För att göra sådana beräkningar använder man en VDOT kalkylator såsom exempelvis länken nedan:
http://www.attackpoint.org/trainingpaces.jsp?dist=21092&units=meters&time=11516

Jag lyckades särskillt bra i år på vårtävlingen 21/3 då jag nådde 62,6 i VDOT. Detta är den högsta VDOT jag någonsin nått upp till oavsett distans eller kupering. Har tyvärr inte riktigt hittat samma flyt i övriga lopp men hoppas att två lugna veckor träningsmängdmässigt skall ta mig tillbaka till den fina form jag hade för en månad sedan.

Man kan på basis av de reultat som jag presterat hittills gissa att jag kommer göra en tid som motsvarar VDOT 61,4 på Göteborgsvarvet och det är isåfall ekvivalent med 1.16.30. 10 kilometersloppet i Trollhättan den 5:e maj kommer vara en bra test för att avgöra vilken tid jag kommer kunna göra på halvmaran i Göteborg. VDOT 61,9 i det loppet skulle innebära att jag måste göra 34.25 min där.

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag måste säga att VDOT har öppnat ögonen på mig, jag visste inte att det kunde ge så mycket att träna i tröskelfart och jag har ändå inte kört så många pass i farten. Jag kommer lägga in fler pass i tröskelfart. Det är ju både ett enkelt och roligt sätt att jobba med sin träning och dessutom utmanar man sig hela tiden.

Tröskelkungen sa...

>> Anna, Ja VDOT är en guide då man skall finna rätt träningshastigehter. Kul att du börjat kunna använda systemet.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23