lördag 4 april 2009

TIF terrängen 2009

Det var idag ren propaganda för löpartävling. Vilken grym vårdag det blev.
Valet att åka på TIF-terrängen var idag ett eminent val.
Idag hade vi sällskap av svärföräldrarna och vi kombinerade, som brukligt då tävlingarna ligger i närheten av Vänersborg, aktiviteten med åka till Oscar och Noels Morfar för att inmundiga oss svärfars delikata husmanskost efteråt. Man kan faktiskt inte ha det bättre på en helg så här på våren.

Själva loppet var väl OK men det var ingenting som åker upp högt på meritlistan. 3.27 min/ km i 6120 meter enligt Garmin (som jag brukar tro stenhårt på och så även denna gång).

Jag bestämde mig under uppvärmningen för att öppna lugnt eftersom jag inte är fräsch i benen. Kände av att jag ligger och tränar på toppen av vad kroppen klarar av i nuläget. Denna vecka kommer jag hamna på c:a 10 mil läpning inklusive då en tävling, ett VO2 max pass och ett banpass med 400.repetitioner. Det är riktigt mycket för att vara jag. Inte så konstigt då om kroppen inte är sådär ultrapigg och bara vill sticka iväg i början.

TIF terrängen hade idag bra topplöpare med i startfältet. Mikael Ekwall samt båda bröderna Gross var i en klass för sig och därefter var det ett tvåminuters gap ner till fjärde man (som blev jag själv för övrigt).

Jag öppnade lugt helt enligt plan och lade mig bakom Joakim Engström (Kongahälla) och Jari Repo (Trollhättan) som jag bedömmer som lämpliga farthållare för mig åtminstone tills det hela skall avgöras på sista varvet. En Kille från Stömstad var också med i klungan, Björn Martinsson tror jag han hette. I ett varv (ca2 km) höll vi ihop men därefter gled Jari Repo och jag själv ifrån de andra. Kändes fortfarande som ett behagligt tempo men jag hade ingen lust att gå om och behöva kämpa resten av loppet redan då. Jag kanske var bekväm eller också var det klokt jag vet inte. efter 4 kilometer tyckte jag att Repo stumnade lite så jag gick om utan att öka farten nämnvärt och körde sista 2 kilometrarna c:a 15 sekunder snabbare än de tidigare varven och det räckte för att slippa spurta mot Jari Repo och det skall jag nog vara glad för att jag slapp för i en spurt så vinner den som är mest motiverad och jag hade nog haft svårt att pressa ut precis allt när jag vet att förberedelserna inför loppet varit som de varit. Hård träning och mycket dålig sömn eftersom Noel varit och är sjuk.

21.06 min blev tiden och distanserad av Mikael Ekwall med 2.28 min.
Jag skulle med dagens prestation inte nått målet att vara max 6 minuter efter på terräng-SM 12 km. Svårt att säga om jag hade kunnat springa 5 - 6 minuter snabbare per kilometer om jag tränat betydligt mindre senaste veckan men jag hoppas att det är så. Nästa gång som jag kommer vara riktigt bra förberedd inför ett lopp är 19 april då Göteborgs cross country går av stapeln i Skatås. Då får vi se om jag kan göra ett lopp som är av samma dignitet som det jag gjorde på grusåttan den 21 mars. Jag hoppas och tror det.

Jag tyckte att jag hade en tung träningsvecka bakom mig men efter at ha joggat ner med Jari Repo och snackat med även Ekwall och Martinsson så har jag reviderat denna uppfattning. 21mil i veckan skall det tydligen tränas om man vill ha med segern i TIF terrängen att göra....
Inte konstigt att man är långt efter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Schysst jobbat trots den höga mängden. Och det där med 21 mil/v. De har nog jobbat upp till den mängden under ett antal år, men man ska väl inte heller glömma bort att vissa har mer talang och kan bli mycket bra på mindre mängd med mer kvalitet, så jag vet inte om 200km/v är optimalt för alla.

Tröskelkungen sa...

>>medeldist, man får nog ta och öka dosen långsamt det är helt klart. Jag kommer nog aldrig ta mig tid för mer än 8 - 12 mil löpning i veckan det är mycket bara det.

Tävlingsresultat 2011

  • Carlsbad half-marathon 21,1km USA 1.15.23